Öğretmenlerin öğrencilerle sıvılar ve şişelerle aktivitesinde rehber konumdadır. Öğretmen deneyler yaparak öğrencilerin düşünmelerini, sorulara cevap verebilmelerini sağlamıştır. Çocuklara geleneksel modelin istediği şekilde sorduğu sorulara kendi cevaplamamıştır. Öğretmen öğrencilere rehber olarak süreci sorularla yönlendirerek öğrencilerin doğru cevaba ulaşmalarını sağlamışlardır. Buraya kadar olan bölümde öğrencileri konuya alıştırma, önbilgilerini sorular ışığında harekete geçirme olarak görebiliriz. Daha sonra öğretmen öğrencilerinden hipotezler kurarak bir deney tasarlamalarını ve bu deneyi test edebilecekleri bir sistem kurmalarını istemiştir. Öğretmenin rolü güdümlü araştırma sorgulama yöntemini öğrencilere uygulatmasıdır. Güdümlü bilimsel araştırma yönteminde sonuçlar belli ama yine hipotez kurup test etme mantığı aynıdır. Güdümlü bilimsel araştırmalar da sonucun sanki süreçle eşdeğer önem kazandığı görülmekte, sonucun değil de öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemini kazanmaları daha önemli değil midir? Araştırmada kazanıyor ama neden güdümlü bilimsel araştırma denilmiş?
Bence güdümlü bilimsel araştırma değil orada anlatılmak istenen rehberli bilimsel araştırma. Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin sorgulama becerilerinin geliştirilerek kendi problemlerini çözer hale getirmek. Tabi süreç değerlendirmesi de esas fakat sonuç değerlendirmesinin buna ek olarak yapılması eleştirilecek bir durumda değil.
bence yeni bir araştırma yöntemi türetmemek lazım. çeviri kurbanı olmayalım. ne güdümlü bilimsel araştırma ne de rehberli bilimsel araştırma yöntemi diye bir şey var. bilimsel araştırma yöntemi desek daha doğru olur.
Ülkemizde de istenilen öğrenciye bu becerilerin kazandırılmasıdır. SAILS yada TUBİTAK seminerlerinde de buna benzer bir beceri kazandırma çalışmaları öğretmenlere de yapılmıştır. Bence bu beceriyi öğrencilere kazandırmadan önce öğretmenlerin bu beceriyi anlamaları ve öğrencilere kazandıracak donanıma getirilmeleri gerekir. Bunun için önerileriniz ne olabilir ?
Öğretmenlerin de eğitilmesi gerekir. Gerek üniversitelerde, gerekse hizmet içi eğitimlerde bu beceriler verilebilir. Yalnız Ebru'nun da dediği gibi öğretmenlerin zihniyeti çok önemli. Evvela zihniyetler değişirse öğretmenler bir şekilde kendilerini yenilerler zaten. Feni bırak bilimsel süreçlerle anlatmak okutarak ders işleyen öğretmenler var.
katılıyorum fatih hocam. öğretmen anlamadığı bir şeyi nasıl aktarabilir. bu araştırmada da yanlış anlamadıysam eğer öğretmenlerin bu konu hakkındaki deneyimlerine değinmemiş, sadece çalıştığı yerler ve görev süreleri verilmiş.
Öncelikle öğretmenlere ders veren hocaların bu zihniyette olması ve öğretmenlerin de bu zihniyette yetişmiş olması gerekiyor. Üniversitede ders olarak okutulması çok etkili olmaz.
Tubitak'ın düzenlemiş olduğu seminerlerde araştırmaya dayalı uygulamalara katılan öğretmenlerin birçoğu bu işin nasıl olacağını yaptığı etkinliklerle anladı. Seminerleri verenler de akademisyenler. Demek ki isteyince oluyormuş. Bence burada önemli olan öğretmenin ilgi ve isteği.
Üniversitede ders bakımından şöyle olabilir makalede örneği verilen deneylerin birçoğu bu şekilde öğretmen adaylarına yaptırılabilir. Bu kazanımları elde ederek mezun olan öğretmen adayı daha donanımlı olur düşüncesindeyim. Ben araştırmaya dayalı öğretimin uygulandığı sadece bir hafta süren seminere katıldım ve faydalı olduğunu gördüm. Dersin konulması ve uzun bir süreçte bu kazanımların kazandırılmasıyla oluşan etkiler çok daha büyük olacağı kanaatindeyim.
Sorgulama öğrenmenin temel basamaklarından biri ve bilgiye ulaşma yoludur. Bilgi aktarma yolu, öğretim sürecinde yararlanılan bir strateji veya teknik değildir. Sorgulamaya yönelik (inquiry based) iyi tasarlanmış fen laboratuvarı faaliyetleri öğrencilerin kavram ve kavram çerçeveleri geliştirmelerine yardım eden öğrenme fırsatları sağlayabilir. Ayrıca öğrencilere araştırmayı, bilimsel düşünme becerileri kazanmayı ve bu düşüncelerini sınıfta akranları ile ve temasda oldukları daha uzman bilim çevreleri ile test etmeyi öğrenmek için önemli fırsatlar sunmaktadır (Hofstein ve Lunetta, 2004). Bu noktada sorgulamanın öğrencilerin bilimsel çalışma disiplinini ve anlayışını geliştirebileceği söylenebilir. Öğrenciler bilgi yığınının altında ezilmez, bilgiye nasıl ulaşcağını bilir. Bilimsel süreç becerisi kazanırlar (Aktamış ve Ergin 2007).
Bu açıdan bakılınca bilimsel sorgulamayı ders olarak vemekten ziyade laboratuvar uygulamaları ile sentezlemek daha mantıklı
hocam bahsettiğiniz makaelyi inceledim. o çalışmada da tarışma kısmında şu cümleler dikkatimi çekti: "Öğrencilerin sözlü sunumdan, not tutmaktan, laboratuvarda gösteri deneyinden hoşlanmadıklarını, sorgulama temelli fen öğretiminin onlar için daha ilgi çekici ve motivasyonlarını artırdığını ifade etmektedirler." başka bi paragrafta da "çalışmada da öğrencilerin rehbersiz sorgulama temelli laboratuvar uygulaması sonrası problem kurma, hipotez belirleme, değişkenleri belirleyerek kontrollü deney tasarlama becerilerinin önemli ölçüde geliştiği tespit edilmiştir." yazıyor. sanırım bu da benim soruma büyük ölçüde cevap oluşturacak bir çalışma olmuş.
Rehber eşliğinde belirli cevaplardan öğrencilerin düşünsel süreçlerine ve bilim adamı aktivitelerine ulaşmak için bilimsel sorgulama araştırmaları tasarlanmıştır. öğretmenler için zor olduğundan bahsetmiş makalede. Çünkü öğrencilerin soru yöneltmesini sağlamak için atmosfer sağlamak ve öğrencilerin cevaplarından hangilerini seçmek, işe yarayanları almanın zorluğundan bahsetmiş.
Bu yaklaşımın tüm artılarının yanında zeynep senin de bahsettigin gibi bazı sınırlılıkları var. Bu sınırlılıkları bilmek daha iyiye ulaşmak açısından önemli. Sınırlılık boyutlarından biri senin yukarıda bahsettigin ögretmenle ilgili olan boyutu. Peki ögrenci boyutu ile ilgili neler söylenebilir?
Öğrencinin geçmiş yaşantısı, akademik başarı düzeyi, derse karşı ilgi ve tutumu, yetiştiği ortam, eve gazete alınıp alınmadığına kadar bir çok etken araştırma için avantaj da olabilir dezavantaj da.
REHBERLİ SORGULAMA DENEYLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN KAZANDIRILMASINA, BAŞARIYA VE KAVRAMSAL DEĞİŞİME ETKİSİ Altınay YILDIRIM Giray BERBEROĞLU Bu makalede de rehberli sorgulama ile bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmış. Bu amaca uygun deney föyleri hazırlanmış ama föylerin örnekleri makalede verilmemiş. Genelde makalelerin uygulama kısmı eksik kalıyor zaten.
Çalışmada 3 öğretmen seçilmiş. Bu 3 öğretmenin de farklı yollarla fizik konularını işlediğinden bahsetmiş. Öğretmenlerden birisi problemi bir oyun gibi sorup, incelemiş; diğer öğretmen öğrencilerin fikirlerini değerlendirme, not olmaksızın kabul etmiş; 3. öğretmen de dikkate değer zaman harcayarak öğrencilerine mantıklı hale getirerek kendi öğretim stratejisini uygulamış..
Eğitim teoristçilerin, politikacıların geçmiş 50 yılda büyük hedefi Bilimsel araştırma yoluyla etkili öğrenme öğretim gerçekleşmektir. Ulusal Bilim Eğitim Standartları şöyle açıklar: Farklı yollar hangi bilim adamları kendi çalışmalarından elde edilen kanıtlara dayalı olarak doğal dünyayı incelemek ve açıklamaların farklı yollarla olacağını önerirler. Soru1: Bizim politikacılarımız kitapların içerisine bilmsel süreç becerileri koyma dışında bu beceriyi öğrencilerin kazanması için neler yapıyor?
Meta-analizler öğrencinin öğrenme üzerinde olumlu bir etki göstermekteyken bilimsel araştırma odaklı öğretim için geleneksel sınıflardan çıkıp derslikler düzenlenmektedir . Soru 2: Bu düzenlemeler nasıl olmalıdır?
ilk olarak aklıma oturma düzeninin değişmesi geldi. öğrencileri sıra sıra dizmek yerine U düzeninde her öğrencinin birbiriyle kolaylıkla yüzyüze iletişim kuracağı bir düzende otumaları gerekiyor.
Mülakatlar videoya çekilmiş. 4 açık uçlu sor var sorular şunlar: 1)Fen labaratuarında doğru cevaplar var mıdır? 2)Öğrencilerin kendi öğrenmelerini bulmalarının doğru yolları nelerdir? 3)Öğrenciler her zaman kendi kendilerine bulabiliyorlar mı? 4)Cevaplar açıklanabilyor ve anlaşılabiliyor mu öğrencilere?
Makalede bir de didaktik öğretmeden bahsediyor. Didaktik, öğretmenlerin nasıl ders hazırlayacaklarını ve sunacaklarını anlatan bilim dalıdır.Öğretme işinin nasıl yapılacağının teorisi, Avrupa'da 16-17. Yüzyıllarda Wolfgang Ratke (1571-1670) ve Jan Amos Komenius (1592-1670) tarafından yapılmaya başlanmıştır. Komenius, "herşeyin herkese öğretilmesi" ilkesiyle, öğretimde sadece öğretmene değil, konuya ve öğrenciye de dikkat edilmesini istemiştir.
Edward ve Mercer’ e göre öğrencilerin daha önceden blirlenmiş müfredatı öğrenmesinin yanı sıra öğrenmenin doğasını öğrenme ve sosyallik konusunu öğrenmeyi de önemli kabul eder. Bu konudaki temel problem, öğretmen olarak öğretme ile problem temelli çıkmıştır. Müfredata göre öğrenciler kendi çıkarımlarını değil öğrenmeden beklenen şeyi öğrenirler. Bu konudaki çözüm önerileri, öğrencileri ipucuyla yönlendirmektir. Doğrudan cevabı söylememektir. Bu konuda öğretmenlerin kendilerini geliştirmiş olması öğrencilerin öğrenmesinde etkilidir. Soru: Üniversite veya devlet okullarına bakıldığında öğretmen adayları ve öğretmenlerin kedilerini geliştirebilecekleri ne gibi imkanlar sağlanıyor olabilir? Bu imkanlar sizce yeterli midir?
Makalede öğrencilere bilimsel sorgulama öğretimine öğretmenlerin nasıl rehberlik edeceği üzerinde araştırma yapılmış .Yoğunluk konusunda üç öğretmenin ders işleme ve öğrencileri yönlendirme konusundaki yaptığı çalışmaları verilmiş.öğretmenlerden Christin aktiviteleri oyun gibi uygulaması cevapları buldurması ,Daug 'tun fikirleri paylaşarak değerlendirmek için öğrencileri teşvik etmesi ve Pete adlı koda sahip kişinin biraz daha basamklı stratejik çalıştığını anladım bu adımlardan sizce en etkili olanı hangisi olmuş ?
etkililik noktasında değerlendirebilmek açısından elimizde yeterli veri yok. belki bir ön test-son test yapılmış olsaydı bu mümkün olabilirdi. Hangi öğretmenin stili size daha uygun? olarak soruyu değiştirirsek bence Doug.
hocam düşündüğümde sınıf seviyesine göre uygulamamın değiştiğini düşünüyorum. örneğin 5.sınıflarda daha çok oyun tarzında gerçekleşirken, 8. sınıflarda fikirlerle, soru-cevaplarla dersin akışı devam ediyor bende.
Geçmiş yıllarda işlediğim dersleri düşündüğümde öğrencilere bağımlı değişken ile bağımsız değişken kavramını kavratmakta çok zorlandığımı hatırlıyorum. Yani bir deney değişkenlerini belirlemede öğrenciler çok zorlanıyorlar. Soru 1: Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimi içinde bulundukları gelişim düzeyi ile ne kadar ilişkilidir?
Bilimsel süreç becerileri planlı ve aşamalı olarak okulda öğretilse de öğrencilerin hazırbulunuşluğunun her disiplinde öğrenimi çok etkilediği gayet açık. Acaba okul dışındaki yaşantıları bu becerileri kazanmada ne derece etkilidir? Bence bu kapsamda bir çocuğun yetiştiği ailedeki eğitim düzeyi veya okulun sahip olduğu laboratuvar gibi şartlar da çok etkili. Makalede okulun bulunduğu çevre veya ailenin eğitim düzeyi gibi bilgiler yer almasa da ben bu konunun göz ardı edilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Yani bu araştırma acaba daha farklı sosyo ekonomik düzeye sahip olan öğrencilerin bulunduğu çevrede yapılsaydı sonuçlarda ne gibi değişiklikler olurdu? Soru 2: Öğrencilerin bilimsel süreçlerinin gelişiminde anne babanın eğitim düzeyi, çocuğun yetiştiği çevredeki sosyo-ekonomik düzey gibi dış etkiler derce etkili olmaktadır?
Bu araştırmayı amerikada veya başka ülkelerde yapıyolar, bizde inceliyoruz tamam. Peki bizim ülkemizde özellikle fen dersleri açısından öğrencilere bilimsel araştırma basamaklarını öğretme, onların doğru sonuca ulaşmaları için çeşitli strateji ve yorumlar geliştirmelerini sağlama, onlara farklı bakış açıları kazandırma gibi kazanımlar hedefleniyor mu? Gerek eğitim programlarında gerekse öğretmenlerimizin hazırlamış olduğu hedef ve kazanım planlarında bu tür amaçlar var mı? Diğer sorum ise beraber yüksek lisans yaptığım öğretmen arkadaşlarıma olacak. Siz bu makaleyi inceledikten, tartıştıktan sonra derslerinizi bundan sonra bu yöntemle veya bu kazanımlar doğrultusunda işler miydiniz? Neden?
İbrahim şimdi burada o yöntemleri her konuya uygulamak zor yinede ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalışan iyi niyetli öğretmen kadrosu var ...kültürel değerler de öğrenmeyi etkiler bu yöntemlerde de bunlara dikkat etmek illaki şu yöntem olacak diye diretmemek gerek bence ....
Araştıran sorgulayan sürekli yeniliklere açık öğretmen, bilimsel düşünme becerilerini geliştirmiş öğrenci yaparak yaşayarak öğrenen birey aslında hepsinin temelinde ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME amaçlanmaktadır.Bireyin kendi kendine yetmesi sorgulaması ve yansıtıcı düşünceye sahip olması makalenin temelini oluşturmaktadır. öğretmen kutup yıldızı misali yolunu gösterir öğrencinin bilgiyi yapılandırmasına ortam hazırlar ona rehberlik eder ....
Öğretmenlerin öğrencilerle sıvılar ve şişelerle aktivitesinde rehber konumdadır. Öğretmen deneyler yaparak öğrencilerin düşünmelerini, sorulara cevap verebilmelerini sağlamıştır. Çocuklara geleneksel modelin istediği şekilde sorduğu sorulara kendi cevaplamamıştır. Öğretmen öğrencilere rehber olarak süreci sorularla yönlendirerek öğrencilerin doğru cevaba ulaşmalarını sağlamışlardır. Buraya kadar olan bölümde öğrencileri konuya alıştırma, önbilgilerini sorular ışığında harekete geçirme olarak görebiliriz. Daha sonra öğretmen öğrencilerinden hipotezler kurarak bir deney tasarlamalarını ve bu deneyi test edebilecekleri bir sistem kurmalarını istemiştir. Öğretmenin rolü güdümlü araştırma sorgulama yöntemini öğrencilere uygulatmasıdır. Güdümlü bilimsel araştırma yönteminde sonuçlar belli ama yine hipotez kurup test etme mantığı aynıdır. Güdümlü bilimsel araştırmalar da sonucun sanki süreçle eşdeğer önem kazandığı görülmekte, sonucun değil de öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemini kazanmaları daha önemli değil midir? Araştırmada kazanıyor ama neden güdümlü bilimsel araştırma denilmiş?
YanıtlaSilBence güdümlü bilimsel araştırma değil orada anlatılmak istenen rehberli bilimsel araştırma. Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin sorgulama becerilerinin geliştirilerek kendi problemlerini çözer hale getirmek. Tabi süreç değerlendirmesi de esas fakat sonuç değerlendirmesinin buna ek olarak yapılması eleştirilecek bir durumda değil.
Silbence yeni bir araştırma yöntemi türetmemek lazım. çeviri kurbanı olmayalım. ne güdümlü bilimsel araştırma ne de rehberli bilimsel araştırma yöntemi diye bir şey var. bilimsel araştırma yöntemi desek daha doğru olur.
SilÜlkemizde de istenilen öğrenciye bu becerilerin kazandırılmasıdır. SAILS yada TUBİTAK seminerlerinde de buna benzer bir beceri kazandırma çalışmaları öğretmenlere de yapılmıştır. Bence bu beceriyi öğrencilere kazandırmadan önce öğretmenlerin bu beceriyi anlamaları ve öğrencilere kazandıracak donanıma getirilmeleri gerekir. Bunun için önerileriniz ne olabilir ?
YanıtlaSilÖğretmenlerin de eğitilmesi gerekir. Gerek üniversitelerde, gerekse hizmet içi eğitimlerde bu beceriler verilebilir. Yalnız Ebru'nun da dediği gibi öğretmenlerin zihniyeti çok önemli. Evvela zihniyetler değişirse öğretmenler bir şekilde kendilerini yenilerler zaten. Feni bırak bilimsel süreçlerle anlatmak okutarak ders işleyen öğretmenler var.
Silkatılıyorum fatih hocam. öğretmen anlamadığı bir şeyi nasıl aktarabilir. bu araştırmada da yanlış anlamadıysam eğer öğretmenlerin bu konu hakkındaki deneyimlerine değinmemiş, sadece çalıştığı yerler ve görev süreleri verilmiş.
SilÖncelikle öğretmenlere ders veren hocaların bu zihniyette olması ve öğretmenlerin de bu zihniyette yetişmiş olması gerekiyor. Üniversitede ders olarak okutulması çok etkili olmaz.
YanıtlaSilTubitak'ın düzenlemiş olduğu seminerlerde araştırmaya dayalı uygulamalara katılan öğretmenlerin birçoğu bu işin nasıl olacağını yaptığı etkinliklerle anladı. Seminerleri verenler de akademisyenler. Demek ki isteyince oluyormuş. Bence burada önemli olan öğretmenin ilgi ve isteği.
YanıtlaSilÜniversitede ders bakımından şöyle olabilir makalede örneği verilen deneylerin birçoğu bu şekilde öğretmen adaylarına yaptırılabilir. Bu kazanımları elde ederek mezun olan öğretmen adayı daha donanımlı olur düşüncesindeyim. Ben araştırmaya dayalı öğretimin uygulandığı sadece bir hafta süren seminere katıldım ve faydalı olduğunu gördüm. Dersin konulması ve uzun bir süreçte bu kazanımların kazandırılmasıyla oluşan etkiler çok daha büyük olacağı kanaatindeyim.
YanıtlaSilSorgulama öğrenmenin temel basamaklarından biri ve bilgiye ulaşma yoludur. Bilgi aktarma yolu, öğretim sürecinde yararlanılan bir strateji veya teknik değildir. Sorgulamaya yönelik (inquiry based) iyi tasarlanmış fen laboratuvarı faaliyetleri öğrencilerin kavram ve kavram çerçeveleri geliştirmelerine yardım eden öğrenme fırsatları sağlayabilir. Ayrıca öğrencilere araştırmayı, bilimsel düşünme becerileri kazanmayı ve bu düşüncelerini sınıfta akranları ile ve temasda oldukları daha uzman bilim çevreleri ile test etmeyi öğrenmek için önemli fırsatlar sunmaktadır (Hofstein ve Lunetta, 2004). Bu noktada sorgulamanın öğrencilerin bilimsel çalışma disiplinini ve anlayışını geliştirebileceği söylenebilir. Öğrenciler bilgi yığınının altında ezilmez, bilgiye nasıl ulaşcağını bilir. Bilimsel süreç becerisi kazanırlar (Aktamış ve Ergin 2007).
YanıtlaSilBu açıdan bakılınca bilimsel sorgulamayı ders olarak vemekten ziyade laboratuvar uygulamaları ile sentezlemek daha mantıklı
SORGULAMAYA DAYALI LABORATUVAR UYGULAMALARININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ LABORATUVAR ALGISINA TUTUMUNA VE BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ
YanıtlaSilMehmet Kürşad DURU*
Sibel DEMİR**
Fatma ÖNEN***
Elif BENZER***
bu makaleyi okumanızı da öneririm arkadaşlar
hocam bahsettiğiniz makaelyi inceledim. o çalışmada da tarışma kısmında şu cümleler dikkatimi çekti: "Öğrencilerin sözlü sunumdan, not tutmaktan, laboratuvarda gösteri deneyinden hoşlanmadıklarını, sorgulama temelli fen öğretiminin onlar için daha ilgi çekici ve motivasyonlarını artırdığını ifade etmektedirler." başka bi paragrafta da "çalışmada da öğrencilerin rehbersiz sorgulama temelli laboratuvar uygulaması sonrası problem kurma, hipotez belirleme, değişkenleri belirleyerek kontrollü deney tasarlama becerilerinin önemli ölçüde geliştiği tespit edilmiştir." yazıyor. sanırım bu da benim soruma büyük ölçüde cevap oluşturacak bir çalışma olmuş.
SilRehber eşliğinde belirli cevaplardan öğrencilerin düşünsel süreçlerine ve bilim adamı aktivitelerine ulaşmak için bilimsel sorgulama araştırmaları tasarlanmıştır. öğretmenler için zor olduğundan bahsetmiş makalede. Çünkü öğrencilerin soru yöneltmesini sağlamak için atmosfer sağlamak ve öğrencilerin cevaplarından hangilerini seçmek, işe yarayanları almanın zorluğundan bahsetmiş.
YanıtlaSilBu yaklaşımın tüm artılarının yanında zeynep senin de bahsettigin gibi bazı sınırlılıkları var. Bu sınırlılıkları bilmek daha iyiye ulaşmak açısından önemli. Sınırlılık boyutlarından biri senin yukarıda bahsettigin ögretmenle ilgili olan boyutu. Peki ögrenci boyutu ile ilgili neler söylenebilir?
SilÖğrencinin geçmiş yaşantısı, akademik başarı düzeyi, derse karşı ilgi ve tutumu, yetiştiği ortam, eve gazete alınıp alınmadığına kadar bir çok etken araştırma için avantaj da olabilir dezavantaj da.
SilREHBERLİ SORGULAMA DENEYLERİNİN BİLİMSEL
YanıtlaSilSÜREÇ BECERİLERİNİN KAZANDIRILMASINA, BAŞARIYA
VE KAVRAMSAL DEĞİŞİME ETKİSİ
Altınay YILDIRIM Giray BERBEROĞLU
Bu makalede de rehberli sorgulama ile bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmış. Bu amaca uygun deney föyleri hazırlanmış ama föylerin örnekleri makalede verilmemiş. Genelde makalelerin uygulama kısmı eksik kalıyor zaten.
Çalışmada 3 öğretmen seçilmiş. Bu 3 öğretmenin de farklı yollarla fizik konularını işlediğinden bahsetmiş. Öğretmenlerden birisi problemi bir oyun gibi sorup, incelemiş; diğer öğretmen öğrencilerin fikirlerini değerlendirme, not olmaksızın kabul etmiş; 3. öğretmen de dikkate değer zaman harcayarak öğrencilerine mantıklı hale getirerek kendi öğretim stratejisini uygulamış..
YanıtlaSilEğitim teoristçilerin, politikacıların geçmiş 50 yılda büyük hedefi Bilimsel araştırma yoluyla etkili öğrenme öğretim gerçekleşmektir. Ulusal Bilim Eğitim Standartları şöyle açıklar: Farklı yollar hangi bilim adamları kendi çalışmalarından elde edilen kanıtlara dayalı olarak doğal dünyayı incelemek ve açıklamaların farklı yollarla olacağını önerirler. Soru1: Bizim politikacılarımız kitapların içerisine bilmsel süreç becerileri koyma dışında bu beceriyi öğrencilerin kazanması için neler yapıyor?
YanıtlaSilMeta-analizler öğrencinin öğrenme üzerinde olumlu bir etki göstermekteyken bilimsel araştırma odaklı öğretim için geleneksel sınıflardan çıkıp derslikler düzenlenmektedir . Soru 2: Bu düzenlemeler nasıl olmalıdır?
YanıtlaSililk olarak aklıma oturma düzeninin değişmesi geldi. öğrencileri sıra sıra dizmek yerine U düzeninde her öğrencinin birbiriyle kolaylıkla yüzyüze iletişim kuracağı bir düzende otumaları gerekiyor.
SilMülakatlar videoya çekilmiş. 4 açık uçlu sor var sorular şunlar:
YanıtlaSil1)Fen labaratuarında doğru cevaplar var mıdır?
2)Öğrencilerin kendi öğrenmelerini bulmalarının doğru yolları nelerdir?
3)Öğrenciler her zaman kendi kendilerine bulabiliyorlar mı?
4)Cevaplar açıklanabilyor ve anlaşılabiliyor mu öğrencilere?
Makalede bir de didaktik öğretmeden bahsediyor. Didaktik, öğretmenlerin nasıl ders hazırlayacaklarını ve sunacaklarını anlatan bilim dalıdır.Öğretme işinin nasıl yapılacağının teorisi, Avrupa'da 16-17. Yüzyıllarda Wolfgang Ratke (1571-1670) ve Jan Amos Komenius (1592-1670) tarafından yapılmaya başlanmıştır. Komenius, "herşeyin herkese öğretilmesi" ilkesiyle, öğretimde sadece öğretmene değil, konuya ve öğrenciye de dikkat edilmesini istemiştir.
YanıtlaSilEdward ve Mercer’ e göre öğrencilerin daha önceden blirlenmiş müfredatı öğrenmesinin yanı sıra öğrenmenin doğasını öğrenme ve sosyallik konusunu öğrenmeyi de önemli kabul eder. Bu konudaki temel problem, öğretmen olarak öğretme ile problem temelli çıkmıştır. Müfredata göre öğrenciler kendi çıkarımlarını değil öğrenmeden beklenen şeyi öğrenirler. Bu konudaki çözüm önerileri, öğrencileri ipucuyla yönlendirmektir. Doğrudan cevabı söylememektir. Bu konuda öğretmenlerin kendilerini geliştirmiş olması öğrencilerin öğrenmesinde etkilidir. Soru: Üniversite veya devlet okullarına bakıldığında öğretmen adayları ve öğretmenlerin kedilerini geliştirebilecekleri ne gibi imkanlar sağlanıyor olabilir? Bu imkanlar sizce yeterli midir?
YanıtlaSilMakalede öğrencilere bilimsel sorgulama öğretimine öğretmenlerin nasıl rehberlik edeceği üzerinde araştırma yapılmış .Yoğunluk konusunda üç öğretmenin ders işleme ve öğrencileri yönlendirme konusundaki yaptığı çalışmaları verilmiş.öğretmenlerden Christin aktiviteleri oyun gibi uygulaması cevapları buldurması ,Daug 'tun fikirleri paylaşarak değerlendirmek için öğrencileri teşvik etmesi ve Pete adlı koda sahip kişinin biraz daha basamklı stratejik çalıştığını anladım bu adımlardan sizce en etkili olanı hangisi olmuş ?
YanıtlaSiletkililik noktasında değerlendirebilmek açısından elimizde yeterli veri yok. belki bir ön test-son test yapılmış olsaydı bu mümkün olabilirdi. Hangi öğretmenin stili size daha uygun? olarak soruyu değiştirirsek bence Doug.
Sildiğer soru da buymuş zaten :)
SilBizler derslerimizde hangi öğretmenin yaptıgı sorgulama yolunu daha çok yapıyoruz ?
YanıtlaSilhocam düşündüğümde sınıf seviyesine göre uygulamamın değiştiğini düşünüyorum. örneğin 5.sınıflarda daha çok oyun tarzında gerçekleşirken, 8. sınıflarda fikirlerle, soru-cevaplarla dersin akışı devam ediyor bende.
SilSiz bilimsel araştırma yolu ile öğretim yaptığınızı düşünüyor musunuz? Öyleyse dersinizde bu kapsamda neler yaptığınıza dair örnekler verir misiniz?
YanıtlaSilGeçmiş yıllarda işlediğim dersleri düşündüğümde öğrencilere bağımlı değişken ile bağımsız değişken kavramını kavratmakta çok zorlandığımı hatırlıyorum. Yani bir deney değişkenlerini belirlemede öğrenciler çok zorlanıyorlar.
YanıtlaSilSoru 1: Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimi içinde bulundukları gelişim düzeyi ile ne kadar ilişkilidir?
Bilimsel süreç becerileri planlı ve aşamalı olarak okulda öğretilse de öğrencilerin hazırbulunuşluğunun her disiplinde öğrenimi çok etkilediği gayet açık. Acaba okul dışındaki yaşantıları bu becerileri kazanmada ne derece etkilidir? Bence bu kapsamda bir çocuğun yetiştiği ailedeki eğitim düzeyi veya okulun sahip olduğu laboratuvar gibi şartlar da çok etkili. Makalede okulun bulunduğu çevre veya ailenin eğitim düzeyi gibi bilgiler yer almasa da ben bu konunun göz ardı edilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Yani bu araştırma acaba daha farklı sosyo ekonomik düzeye sahip olan öğrencilerin bulunduğu çevrede yapılsaydı sonuçlarda ne gibi değişiklikler olurdu?
YanıtlaSilSoru 2: Öğrencilerin bilimsel süreçlerinin gelişiminde anne babanın eğitim düzeyi, çocuğun yetiştiği çevredeki sosyo-ekonomik düzey gibi dış etkiler derce etkili olmaktadır?
Bu araştırmayı amerikada veya başka ülkelerde yapıyolar, bizde inceliyoruz tamam. Peki bizim ülkemizde özellikle fen dersleri açısından öğrencilere bilimsel araştırma basamaklarını öğretme, onların doğru sonuca ulaşmaları için çeşitli strateji ve yorumlar geliştirmelerini sağlama, onlara farklı bakış açıları kazandırma gibi kazanımlar hedefleniyor mu?
YanıtlaSilGerek eğitim programlarında gerekse öğretmenlerimizin hazırlamış olduğu hedef ve kazanım planlarında bu tür amaçlar var mı?
Diğer sorum ise beraber yüksek lisans yaptığım öğretmen arkadaşlarıma olacak. Siz bu makaleyi inceledikten, tartıştıktan sonra derslerinizi bundan sonra bu yöntemle veya bu kazanımlar doğrultusunda işler miydiniz? Neden?
İbrahim şimdi burada o yöntemleri her konuya uygulamak zor yinede ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalışan iyi niyetli öğretmen kadrosu var ...kültürel değerler de öğrenmeyi etkiler bu yöntemlerde de bunlara dikkat etmek illaki şu yöntem olacak diye diretmemek gerek bence ....
SilAraştıran sorgulayan sürekli yeniliklere açık öğretmen, bilimsel düşünme becerilerini geliştirmiş öğrenci yaparak yaşayarak öğrenen birey aslında hepsinin temelinde ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME amaçlanmaktadır.Bireyin kendi kendine yetmesi sorgulaması ve yansıtıcı düşünceye sahip olması makalenin temelini oluşturmaktadır. öğretmen kutup yıldızı misali yolunu gösterir öğrencinin bilgiyi yapılandırmasına ortam hazırlar ona rehberlik eder ....
YanıtlaSilsoru1: konuların seçimi ve öğretmenlerin uyguladığı yöntemler ışığında siz bu yöntem ve uygulamalardan hangisini sınıflarınızda yapıyorsunuz?
YanıtlaSilsoru 2 : Öğretmenlerin kendini değerlendirip yani yansıtıcı düşünmesi ile bu yöntemler daha sonraki konulara yardımcı olur mu ?
YanıtlaSil