Araştırmanın girişinde bilimsel araştırma ile bilimin doğası arasında bir fark yoktur demiş.(yanlış çevirmediysem tabi.) Peki bu araştırmanın temel amacı öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerini mi, yoksa bilimsel araştırmalar ve bilim insanında bulunan özellikleri hakkındaki düşüncelerini mi ölçmek istemiş? çünkü giriş kısımlarında genelde bir bilim insanında ve bilimsel araştırmalarda (bize lise 1 de biyolojide ilk öğretilen konu) bulunması gereken özellikler verilmiş. Ama oluşturulan ankette neler sorulmuş tam olarak anlayamadım?
hocam makalede öğrencilerin bilimsel sorgulamaları hakkında analayış geliştirmek ve yeni prosedürlerle bu anlayışlarının değerlendirilmesi amaçlanmış anaketlerdede öğrencilere bilimin doğası hakkında 8 tane soru sorulmuş öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevaplara bakılarak değerlendirme yapılmış anladığım kadarıyla
Makalede öğrencilerin bilimsel araştırma anlayışını geliştirmek için çalışma yapıldığından bahsetmiştir. Anket il öğrencilerin bilimsel araştırma bilgilerini değerlendirilmiştir. Makalede geçerlilik ve güvenirlilikle ilgili sadece uzman kişilerin, komite üyelerinin büyük çoğunluğunun anketle ilgili anket soruları üzerinde anlaşmaya vardığı yazmaktadır. Geçerlilik ve güvenirlik katsayılarıyla ilgili bilgi verilmemiştir.
Anket sonuçlarından sonra % 20'si alınarak röportaja alınıp röportajın bulguları makaleye yansıtılmıştır. Benim sorum bu anketin okuma yazma bilenlerin cevaplaması gerektiğini, 6. sınıf ve daha üstü öğrencilerin cevaplaması gerektiğini söylemektedir. Anket sorularının verilmeme nedeni nedir acaba ? Diğer sorum ise anketten sonra yapılan röportajla anket arasında tutarlılıktan neden bahsedilmemiş? Belki anket ile röportajda öğrenci bambaşka cevaplar vermiş olabilir.
Ülkemizde bilimsel araştırmanın öğretilmesiyle ilgili olarak "bilimsel araştırma" adı altında seçmeli bir dersin açılması gerektiği kanısındayım. Haftada bir ders saati ayırarak dahi öğrencilere bilimsel araştırma tekniklerini, bilgiye ulaşma tekniklerini, bilimin tarihini ve bilimin doğasının öğretilebileceğini düşünüyorum. SORU 1: Ders kapsamında bir içerik olmadan bilimsel araştırma adına bilimsel araştırmanın tam anlamıyla öğretilmesi mümkün müdür?
bence betül böyle bir derse ihtiyaç yok enazından olmamalı dersler öğrencilerde bilimi araştırmayı doğal olarak öğretmeli ama ders içeriklerimiz buna uygun değil sanırım müfredat olmamalı bence öğrenciler doğal kendiğiliğinden esnek bir şekilde öğrenmeli ama bu artık artan bilgi birikimiyle mi desem o anlayış yok öğrencilere bilgiyi yüklüyoruz bilginin problemlerin çözümünü öğrencinin kendisine bulma fırsatı verecek ortam zaman ve kafa yapısına sahip bir eğitimimiz yok malesef
Aslında bende senin dediğin sorunların çözümü olarak ders konulmasını öngörüyorum. Çünkü bilimsel araştırmanın basamaklarını bilip o hiyerarşiye göre çözüme ulaşmaya çalışmak öğrencileri istenen sonuca götürebilir. En azından bilimsel yöntem basamaklarına göre hareket ettiklerinde bi plan program dahilinde işlem yapmış olacaklar. Bu şekilde planlı ve programlı olmanın bizim doğal olarak ulaşmalarını beklediğimiz hedefe onları amaçlı olarak götüreceğini düşünüyorum.
Bir araştırma en başından en sonuna kadar bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine uygun olarak yapılmasının yanında bence araştırmacının özenli ve yaratıcı çalışması katılırsa bir anlam taşıyacaktır. Benim merak ettiğim; iyi bir araştırmacının aynı zamanda iyi bir iletişimci olası da gerekir mi? Eğer gerekirse, bu doğuştan gelen bir yetenek midir yoksa eğitimle kazanılan, geliştirilen bir özellik midir?
tabiki iyi bir araştırmacınin doğayla insanlarla problemler kısaca tüm verilerle iletişime girmesi gerektiğinden bu yeteneği olmalıdır ,bu doğuştan tüm insanlarda var bence çünkü bebekler doğdukları andan itibaren merak ettikleri tüm nesneleri ağzına götürerek anlamaya çalışıyor buda bu merakın sonradan kazanılmadığını gösteriyor sonradan kazandırılanlarda var tabiki ama biz çoğunlukla yok ediyoruz :)
Aslında bu soruyu kasıtlı sormak istedim çünkü okuduğumuz makalede ve diğer makalelerde hep bilimden, bilimsel yöntemlerden bahsediyoruz. Hiç araştırmacının kimliği veya kişiliği hesaba katılmıyor ama bence bir araştırmanın güvenirliğini sağlayan noktalardan biri de araştırmacının iletişim kimliğidir. Sanırım daha araştırma yöntemlerinden bahsederken tarafsız olmalı diyerek konuyu kapatıyoruz. Bu ne derece sağlanabiliyor ben onu sorguluyorum
anladım tarafsız olamıyoruz ki derslerde bile bilgiler önümüze konulmuş öğrencilerede aynı şekilde veriyoruz onları görüşlerimiz ve bu güne kadar gelen bilgileri elde edecek şekilde yönlendiriyoruz farklı bakış açıları olsa çürütüyoruz hemen ,ismail hoca hani bi örnek vermişti ya uygulanan kuvvet yönü ve hareket yönünde farkılık olunca iş yapılıyor aslında diye bizde öğrencilere öğrendiğimiz belkide yanlış olan bilgileri vererek o yönde yönlendiriyoruz hep başka alternatif bırakmıyoruz ki
Haklısın hocam. Yeni Karşılaştığım bir durumu örnek vermek istiyorum. Yıllarca kitaplarda görüp öğrettiğimiz bi hata varmış. Aslında gerçek şöyle: Merkezi Sinir Sistemi 2'ye ayrılır:1- Beyin 2- Omurilik. Beyincik ve Omurilik Soğanı Arka Beynin içinde inceleniyor...ama yıllarca ders kitaplarında 4 organ olarak verildiği için bize tuhaf geliyor. Ve de bu çalışma Kitab'ında da böyle sorulunca kafalar karışıyor. yıllarca bayatlamış yanlış bilgileri hiç sorgulamadan güncellemeden ders kitaplarımız günümüze kadar getirebiliyor. Aslında bi bilim kurulunun bu bilgileri yeniden düzenlemesi ve çocukların seviyesine göre algılayabilecekleri bir ifade ile yeniden yazmaları belki de incelemelerin ve güncellemelerin daha sık yapılması gerekiyor.
Makelede öğrencilerin bilimsel araştıma hakkındaki görüşlerini geliştirmeye yardım ettiğinden bahsetmiş. Bununla birlikte araştırma SI'da ''yapıyor''a odaklanmış. Bilimin doğasıyla bilimsel araştırmanın aynı olduğunu iddia edildiğinden bahsediliyor. Bunu da SI' da öğrencilerin görüşlerinden kolayca anlayabilindiğinden bahsetmiş.
VASI anketi diye bişey var bilimsel sorgulama anketidir. VASI'nin VOSİ anketinden bi kısmının türetildiğinden bahsetmiş. Geçerlik ve güvenirlik testinden geçmiş. SI'da çıkan görüşlerin VASI yi geliştirdiğine ve VASI'nin ilerideki araştrımacılar ve sınıftaki uygulanması için yön vereceğinden bahsetmiş. Eğitimdeki son reformları ve maalesef NOS taki araştırmalar yok sayar ve ''sorgulama’’ yaparak ‘’ SI anlayışını geliştirmenin yeterli olduğunu varsayar. VASI sınfta öğretmene,araştırmacılara daha fazla anlamını güçlendirir öğrencilerin temel kavramlarını değerlendirir. Son zamanlarda piyasaya sunulan Yeni Nesil Bilim Standartları ile uyumludur.
Makalede eğitimde çeşitli reformlar ile öğrencilerin bilimsel anlayışlarını ,bilgi görüşlerini geliştirmek için bilimsel sorgulama (SI) üzerinde durulmuştur.Öğrencilerin bilimsel anlayışları bu konudaki sorgulamaları bilimin doğasıyla birleştirilerek görüşlerindeki eksiklerin belirlenmesi ve yok edilmesi amaçlanmıştır. VOSI ( bilimsel soruşturma manzarası ) anketinin VASI ( bilimsel sorgulama hakkında görüşler ) olarak bilimsel sorgulamanın yedi boyutu kullanılarak gelişen bilimsel reform ve prosedürle revize edilmesinden ,açık uçlu sorulardan oluşan ankete öğrencilerin verdiği yanıtlardan bahsedilmiştir.
Next Generation Science Standards yani Yeni Nesil Bilim Standartları'na bir göz attım ve canlı bilimi yani biyoloji, mühendislik, fizik, uzay gibi temel fikirler üzerine analiz etmek, soru sormak ve cevap vermek, matematiği kullanmak, açıklamalar yapmak, çözüm üretmek, kanıt sunmak, bilgileri bağlamak,modelleri kullanmak gibi pratiğe dökmek ve bazı kesişen kavramlar var. Mesela eneji ile sebep astronomide; sistem ile örnek, model biyolojide; terazi ile sistem mühendislikte; terazi ile denge fizikte kesişir.
öntest ve sontest yapılmış ve tablolarla o verileri göstermiş. sanırım VOSI ve VASI'deki testlerdeki görüşleri ve karşılarına da kaçıncı soruda olduklarını cevaplarıyla göstermiş. Mesela ''Bilimsel araştırmalar bir problemle başlar ancak hipotez olmak zorunda değildir'' diye bir görüş var. Vosi'de 3a, VASI'de 1a, 1b, 2. sorularda yer verilmiş. Daha doğrusu şıklara o görüşü destekleyen şeyler yerleştirmişler. Tablo 3'te ise öğrencilerin ik test, son testteki cevaplarına göre yüzdye vurarak kategorize ettiğini söylemiş bilgilerin geçişini kurmayı gibi.
sonuçlar kısmında benzer diğer araştırmaların bilimsel sorgulamayı öğrencierin öğrenmesi, bilmesi açısından önemli olduğunu, bilim adamlarının yaptığı gibi pratiğe dökülmesi gerektiğini öneriyor. VASI öğretmenlere ve araştırmacılara öğrencilerin ve öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki bildiklerini ölçen araçların ilki olduğunu söylüyor. Aktivitenin öğrenmeyi daha kolay gerçekleştirdiğini öğretmenler tarafından modellemeyi bilimin pretiğe dökülmesiyle ilgili olduğunu söylüyor.
Soru1: Bu konuyu makalede önce ben de düşünmüştüm hatta bilimin doğasıyla dersleri işleme düşündüğüm tez konum. Bence işe yarayacaktır ancak nasıl yapılabilir ve kitaplar, öğretmenler, çevre nasıl ayarlanabilir? Soru2: Ben makaleden anladığım kadarıyla öğrencilerin bilişsel süreçlerinden bahsetmiş ancak tutumsal süreçlerinden bahsetmemiş. Acaba tutumları nasıl değişti ya da değişti mi?
soru: Türetilen VASİ anketini derslerde mi kullanacaz? (mesela ölçme amaçlı, ön bilgilerin saptanması veya dikkat çekmek için..) yoksa bu konu ile ilgili yapılacak çalışmalara yön vermesi için mi oluşturulmuş bir anket? veyahutta her ikisi için de kullanılabilir bir anket mi?
Bu konuyla ilgili biraz literatüre baktığımda, bilimsel süreç becerileriyle ilgili çalışmaların yurtdışında 1960’lara, ülkemizde ise 1990 lı yıllara dayandığını gördüm. Yani bu alan bizim için oldukça yeni. Okuduğum bir makalede, 1977 yılında bilim ve bilimsel beceriler hakkında Milli Eğitim Bakanlığı Fen Öğretimini Geliştirme Bilimsel Komisyonunda şu görüşler ortaya konmuş: “ Bilim eğitiminde önemli olan şu ya da bu konunun öğrenilmesi değil, bu bilgilerin nasıl geliştiği ve bunların nasıl edinildiğidir” diyor. Bu görüşlerin 1977 yılında gündeme getirilmiş olmasına rağmen günümüz eğitim sistemi için hala geçerli olması bence dikkat çekici. Geçmişten günümüze burada savunulanların bir türlü hayata geçirilmemesi, ülkemizin bilim ve teknoloji yarışında neden ön sıralarda olmadığını kanıtlıyor sanki. Benim fikrim, bunu çözmek için öğrencilerimizi araştırmacı bir ruhla yetiştirmeye önem vermeliyiz. Bunun için de planlı olmak adına Bilimsel Yöntemleri ve Süreçleri öğretebileceğimiz bir seçmeli ders olmalı ve bu ders Fen Bilgisi öğretmenlerine verilmeli diye düşünüyorum. Seçmeli olmasındaki kastım ise bu alana ilgisi olan öğrencileri temelden bilinçli yetiştirmek.
1-Makalede 8 durumdan bahsediliyor. Bilimsel arastirmalar soru ile baslar denilmekte. Soru sormak bu kadar onemlidir. Soru cevap yontemini daha aktif hale getirmek icin ve ogrencilere dogru soru sormayi ogretmek icin neler yapabiliriz? 2-Ders kitaplarimizdaki deneylerin bilimsel arastirma basamaklarina ve bilimin dogasina uygun oldugunu dusunuyormusunuz?
Araştırmanın girişinde bilimsel araştırma ile bilimin doğası arasında bir fark yoktur demiş.(yanlış çevirmediysem tabi.) Peki bu araştırmanın temel amacı öğrencilerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerini mi, yoksa bilimsel araştırmalar ve bilim insanında bulunan özellikleri hakkındaki düşüncelerini mi ölçmek istemiş? çünkü giriş kısımlarında genelde bir bilim insanında ve bilimsel araştırmalarda (bize lise 1 de biyolojide ilk öğretilen konu) bulunması gereken özellikler verilmiş. Ama oluşturulan ankette neler sorulmuş tam olarak anlayamadım?
YanıtlaSilhocam makalede öğrencilerin bilimsel sorgulamaları hakkında analayış geliştirmek ve yeni prosedürlerle bu anlayışlarının değerlendirilmesi amaçlanmış anaketlerdede öğrencilere bilimin doğası hakkında 8 tane soru sorulmuş öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevaplara bakılarak değerlendirme yapılmış anladığım kadarıyla
Siltablo 4 diye verdiği o sorulan sorular değil mi melek hocam?
SilMakalede öğrencilerin bilimsel araştırma anlayışını geliştirmek için çalışma yapıldığından bahsetmiştir. Anket il öğrencilerin bilimsel araştırma bilgilerini değerlendirilmiştir. Makalede geçerlilik ve güvenirlilikle ilgili sadece uzman kişilerin, komite üyelerinin büyük çoğunluğunun anketle ilgili anket soruları üzerinde anlaşmaya vardığı yazmaktadır. Geçerlilik ve güvenirlik katsayılarıyla ilgili bilgi verilmemiştir.
YanıtlaSilAnket sonuçlarından sonra % 20'si alınarak röportaja alınıp röportajın bulguları makaleye yansıtılmıştır. Benim sorum bu anketin okuma yazma bilenlerin cevaplaması gerektiğini, 6. sınıf ve daha üstü öğrencilerin cevaplaması gerektiğini söylemektedir. Anket sorularının verilmeme nedeni nedir acaba ?
YanıtlaSilDiğer sorum ise anketten sonra yapılan röportajla anket arasında tutarlılıktan neden bahsedilmemiş? Belki anket ile röportajda öğrenci bambaşka cevaplar vermiş olabilir.
anket soruları verilmiş hocam sanırım o sorulardan kasıt 78.sayfadaki bilimsel boyutlar ve verilen cevaplar olsa gerek
SilÜlkemizde bilimsel araştırmanın öğretilmesiyle ilgili olarak "bilimsel araştırma" adı altında seçmeli bir dersin açılması gerektiği kanısındayım. Haftada bir ders saati ayırarak dahi öğrencilere bilimsel araştırma tekniklerini, bilgiye ulaşma tekniklerini, bilimin tarihini ve bilimin doğasının öğretilebileceğini düşünüyorum.
YanıtlaSilSORU 1: Ders kapsamında bir içerik olmadan bilimsel araştırma adına bilimsel araştırmanın tam anlamıyla öğretilmesi mümkün müdür?
bence betül böyle bir derse ihtiyaç yok enazından olmamalı dersler öğrencilerde bilimi araştırmayı doğal olarak öğretmeli ama ders içeriklerimiz buna uygun değil sanırım müfredat olmamalı bence öğrenciler doğal kendiğiliğinden esnek bir şekilde öğrenmeli ama bu artık artan bilgi birikimiyle mi desem o anlayış yok öğrencilere bilgiyi yüklüyoruz bilginin problemlerin çözümünü öğrencinin kendisine bulma fırsatı verecek ortam zaman ve kafa yapısına sahip bir eğitimimiz yok malesef
SilAslında bende senin dediğin sorunların çözümü olarak ders konulmasını öngörüyorum. Çünkü bilimsel araştırmanın basamaklarını bilip o hiyerarşiye göre çözüme ulaşmaya çalışmak öğrencileri istenen sonuca götürebilir. En azından bilimsel yöntem basamaklarına göre hareket ettiklerinde bi plan program dahilinde işlem yapmış olacaklar. Bu şekilde planlı ve programlı olmanın bizim doğal olarak ulaşmalarını beklediğimiz hedefe onları amaçlı olarak götüreceğini düşünüyorum.
Silbiz bunu yapsak işte olmicakta yapmadığımız yapamadığımız için evet gerek var :)
SilBir araştırma en başından en sonuna kadar bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine uygun olarak yapılmasının yanında bence araştırmacının özenli ve yaratıcı çalışması katılırsa bir anlam taşıyacaktır. Benim merak ettiğim; iyi bir araştırmacının aynı zamanda iyi bir iletişimci olası da gerekir mi? Eğer gerekirse, bu doğuştan gelen bir yetenek midir yoksa eğitimle kazanılan, geliştirilen bir özellik midir?
YanıtlaSiltabiki iyi bir araştırmacınin doğayla insanlarla problemler kısaca tüm verilerle iletişime girmesi gerektiğinden bu yeteneği olmalıdır ,bu doğuştan tüm insanlarda var bence çünkü bebekler doğdukları andan itibaren merak ettikleri tüm nesneleri ağzına götürerek anlamaya çalışıyor buda bu merakın sonradan kazanılmadığını gösteriyor sonradan kazandırılanlarda var tabiki ama biz çoğunlukla yok ediyoruz :)
YanıtlaSilAslında bu soruyu kasıtlı sormak istedim çünkü okuduğumuz makalede ve diğer makalelerde hep bilimden, bilimsel yöntemlerden bahsediyoruz. Hiç araştırmacının kimliği veya kişiliği hesaba katılmıyor ama bence bir araştırmanın güvenirliğini sağlayan noktalardan biri de araştırmacının iletişim kimliğidir. Sanırım daha araştırma yöntemlerinden bahsederken tarafsız olmalı diyerek konuyu kapatıyoruz. Bu ne derece sağlanabiliyor ben onu sorguluyorum
Silanladım tarafsız olamıyoruz ki derslerde bile bilgiler önümüze konulmuş öğrencilerede aynı şekilde veriyoruz onları görüşlerimiz ve bu güne kadar gelen bilgileri elde edecek şekilde yönlendiriyoruz farklı bakış açıları olsa çürütüyoruz hemen ,ismail hoca hani bi örnek vermişti ya uygulanan kuvvet yönü ve hareket yönünde farkılık olunca iş yapılıyor aslında diye bizde öğrencilere öğrendiğimiz belkide yanlış olan bilgileri vererek o yönde yönlendiriyoruz hep başka alternatif bırakmıyoruz ki
SilHaklısın hocam. Yeni Karşılaştığım bir durumu örnek vermek istiyorum. Yıllarca kitaplarda görüp öğrettiğimiz bi hata varmış. Aslında gerçek şöyle: Merkezi Sinir Sistemi 2'ye ayrılır:1- Beyin 2- Omurilik. Beyincik ve Omurilik Soğanı Arka Beynin içinde inceleniyor...ama yıllarca ders kitaplarında 4 organ olarak verildiği için bize tuhaf geliyor. Ve de bu çalışma Kitab'ında da böyle sorulunca kafalar karışıyor. yıllarca bayatlamış yanlış bilgileri hiç sorgulamadan güncellemeden ders kitaplarımız günümüze kadar getirebiliyor. Aslında bi bilim kurulunun bu bilgileri yeniden düzenlemesi ve çocukların seviyesine göre algılayabilecekleri bir ifade ile yeniden yazmaları belki de incelemelerin ve güncellemelerin daha sık yapılması gerekiyor.
SilMakelede öğrencilerin bilimsel araştıma hakkındaki görüşlerini geliştirmeye yardım ettiğinden bahsetmiş. Bununla birlikte araştırma SI'da ''yapıyor''a odaklanmış. Bilimin doğasıyla bilimsel araştırmanın aynı olduğunu iddia edildiğinden bahsediliyor. Bunu da SI' da öğrencilerin görüşlerinden kolayca anlayabilindiğinden bahsetmiş.
YanıtlaSilVASI anketi diye bişey var bilimsel sorgulama anketidir. VASI'nin VOSİ anketinden bi kısmının türetildiğinden bahsetmiş. Geçerlik ve güvenirlik testinden geçmiş. SI'da çıkan görüşlerin VASI yi geliştirdiğine ve VASI'nin ilerideki araştrımacılar ve sınıftaki uygulanması için yön vereceğinden bahsetmiş. Eğitimdeki son reformları ve maalesef NOS taki araştırmalar yok sayar ve ''sorgulama’’ yaparak ‘’ SI anlayışını geliştirmenin yeterli olduğunu varsayar. VASI sınfta öğretmene,araştırmacılara daha fazla anlamını güçlendirir öğrencilerin temel kavramlarını değerlendirir. Son zamanlarda piyasaya sunulan Yeni Nesil Bilim Standartları ile uyumludur.
YanıtlaSilMakalede eğitimde çeşitli reformlar ile öğrencilerin bilimsel anlayışlarını ,bilgi görüşlerini geliştirmek için bilimsel sorgulama (SI) üzerinde durulmuştur.Öğrencilerin bilimsel anlayışları bu konudaki sorgulamaları bilimin doğasıyla birleştirilerek görüşlerindeki eksiklerin belirlenmesi ve yok edilmesi amaçlanmıştır. VOSI ( bilimsel soruşturma manzarası ) anketinin VASI ( bilimsel sorgulama hakkında görüşler ) olarak bilimsel sorgulamanın yedi boyutu kullanılarak gelişen bilimsel reform ve prosedürle revize edilmesinden ,açık uçlu sorulardan oluşan ankete öğrencilerin verdiği yanıtlardan bahsedilmiştir.
YanıtlaSilNext Generation Science Standards yani Yeni Nesil Bilim Standartları'na bir göz attım ve canlı bilimi yani biyoloji, mühendislik, fizik, uzay gibi temel fikirler üzerine analiz etmek, soru sormak ve cevap vermek, matematiği kullanmak, açıklamalar yapmak, çözüm üretmek, kanıt sunmak, bilgileri bağlamak,modelleri kullanmak gibi pratiğe dökmek ve bazı kesişen kavramlar var. Mesela eneji ile sebep astronomide; sistem ile örnek, model biyolojide; terazi ile sistem mühendislikte; terazi ile denge fizikte kesişir.
YanıtlaSilöntest ve sontest yapılmış ve tablolarla o verileri göstermiş. sanırım VOSI ve VASI'deki testlerdeki görüşleri ve karşılarına da kaçıncı soruda olduklarını cevaplarıyla göstermiş. Mesela ''Bilimsel araştırmalar bir problemle başlar ancak hipotez olmak zorunda değildir'' diye bir görüş var. Vosi'de 3a, VASI'de 1a, 1b, 2. sorularda yer verilmiş. Daha doğrusu şıklara o görüşü destekleyen şeyler yerleştirmişler. Tablo 3'te ise öğrencilerin ik test, son testteki cevaplarına göre yüzdye vurarak kategorize ettiğini söylemiş bilgilerin geçişini kurmayı gibi.
YanıtlaSilsonuçlar kısmında benzer diğer araştırmaların bilimsel sorgulamayı öğrencierin öğrenmesi, bilmesi açısından önemli olduğunu, bilim adamlarının yaptığı gibi pratiğe dökülmesi gerektiğini öneriyor. VASI öğretmenlere ve araştırmacılara öğrencilerin ve öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki bildiklerini ölçen araçların ilki olduğunu söylüyor. Aktivitenin öğrenmeyi daha kolay gerçekleştirdiğini öğretmenler tarafından modellemeyi bilimin pretiğe dökülmesiyle ilgili olduğunu söylüyor.
YanıtlaSilSoru1: Bu konuyu makalede önce ben de düşünmüştüm hatta bilimin doğasıyla dersleri işleme düşündüğüm tez konum. Bence işe yarayacaktır ancak nasıl yapılabilir ve kitaplar, öğretmenler, çevre nasıl ayarlanabilir?
YanıtlaSilSoru2: Ben makaleden anladığım kadarıyla öğrencilerin bilişsel süreçlerinden bahsetmiş ancak tutumsal süreçlerinden bahsetmemiş. Acaba tutumları nasıl değişti ya da değişti mi?
soru: Türetilen VASİ anketini derslerde mi kullanacaz? (mesela ölçme amaçlı, ön bilgilerin saptanması veya dikkat çekmek için..) yoksa bu konu ile ilgili yapılacak çalışmalara yön vermesi için mi oluşturulmuş bir anket? veyahutta her ikisi için de kullanılabilir bir anket mi?
YanıtlaSilBu konuyla ilgili biraz literatüre baktığımda, bilimsel süreç becerileriyle ilgili çalışmaların yurtdışında 1960’lara, ülkemizde ise 1990 lı yıllara dayandığını gördüm. Yani bu alan bizim için oldukça yeni. Okuduğum bir makalede, 1977 yılında bilim ve bilimsel beceriler hakkında Milli Eğitim Bakanlığı Fen Öğretimini Geliştirme Bilimsel Komisyonunda şu görüşler ortaya konmuş: “ Bilim eğitiminde önemli olan şu ya da bu konunun öğrenilmesi değil, bu bilgilerin nasıl geliştiği ve bunların nasıl edinildiğidir” diyor. Bu görüşlerin 1977 yılında gündeme getirilmiş olmasına rağmen günümüz eğitim sistemi için hala geçerli olması bence dikkat çekici. Geçmişten günümüze burada savunulanların bir türlü hayata geçirilmemesi, ülkemizin bilim ve teknoloji yarışında neden ön sıralarda olmadığını kanıtlıyor sanki. Benim fikrim, bunu çözmek için öğrencilerimizi araştırmacı bir ruhla yetiştirmeye önem vermeliyiz. Bunun için de planlı olmak adına Bilimsel Yöntemleri ve Süreçleri öğretebileceğimiz bir seçmeli ders olmalı ve bu ders Fen Bilgisi öğretmenlerine verilmeli diye düşünüyorum. Seçmeli olmasındaki kastım ise bu alana ilgisi olan öğrencileri temelden bilinçli yetiştirmek.
YanıtlaSil1-Makalede 8 durumdan bahsediliyor. Bilimsel arastirmalar soru ile baslar denilmekte. Soru sormak bu kadar onemlidir. Soru cevap yontemini daha aktif hale getirmek icin ve ogrencilere dogru soru sormayi ogretmek icin neler yapabiliriz?
YanıtlaSil2-Ders kitaplarimizdaki deneylerin bilimsel arastirma basamaklarina ve bilimin dogasina uygun oldugunu dusunuyormusunuz?