Merhaba Arkadaşlar, Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar dersini bu blogdan takip edeceğiz...
15 Ekim 2014 Çarşamba
The New Science of Learning The Cambridge Handbook
Makalede yeni fen bilimleri öğrenimi hakkında bilgi verilmektedir.Derin düşünme ve yansıtıcı düşünme arasındaki farkları, öğretmenlere, ailelere, politikacılara yeni fen eğitimi için tavsiyelerde bulunulmuş. Çevre nasıl düzenlenmeli, bişlgisayar teknolojisinden nasıl yararlanılmalı gibi tavsiyelerde bulunuyor. Öğrenmeyi öğrenme nasıl olur, öğretirken öğrencilerin önbilgileri üzerine nasıl eğitim verilir makalee buna da değinilmiş. Küresel ısınma gibi günümüz problemlerinin nasıl çözüleceğini öğrencilere sorulması gerektiğini vurgulamıştır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Makalede yeni fen eğitiminin daha verimli olacağı yazılmış ancak bununla ilgili herhangi bir gözlem, deney neden yapılmamış?
YanıtlaSilDerin öğrenmek için öğrencilerin bilgi sahibi olması ve deneyimli olmaları gerekir. Makalede böyle demiş ancak öğrenciler deneyimli değilseler ya da bilgi sahibi değilseler neler yapılabilir? Eğer deneyimli ve bilgi sahibi iseler ne kadar deneyimli olduklarını nasıl öğrenebiliriz? Sınıf içinde farklıbilgi seviyelerine ve farklı deneyimlere sahip öğrenciler için eğitim ortanmını nasıl tasarlayabiliriz?
YanıtlaSilGeleneksel vizyon, öğrencileri 20. yüzyılın başlarındaki sanayileşmiş ekonomiye hazırladı fakat günümüz dünyası teknolojik olarak karmaşık ve ekonomik olarakta rekabetçi.Bu yüzden geleneksel vizyon öğrencilerin toplumun bu yeni yapısına uyum sağlanmasının eğitiminde giderek etkisini kaybetti.Bu da gösteriyor ki eğitim öğretim değişen şartlara göre kendini yenilemek zorundadır.
YanıtlaSilYeni fen öğretimi hakkında teorik bilgiler sunan bir kitap incelemesi. Çalışma sadece araştırmaya dayandırılarak yapılmış. Yani Amerika’daki eğitimin 20 yy dan günümüze kadar olan ki serüveni anlatılmış.
YanıtlaSilYönlendirmeci diye bahsettiği geleneksel yaklaşım, günümüz eğitim yaklaşımlarıyla yani yapısalcı ve oluşturmacı yöntemlerle kıyaslandırılmış. Fen bilgisi öğretmen adaylarına kılavuz niteliğinde bir çalışma. Üzerinde durduğu bir diğer noktalarda sınıf ortamı nasıl dizayn edilmelidir? Ve bilgisayar teknolojisi, eğitim programlarında nasıl kullanılmalıdır? Şeklinde.
Bu makalede öğretim ortamının nasıl düzenleneceğini, bilgisayar teknolojisini nasıl kullanılacağını açıklanmış ,öğrenme hakkında bilimsel keşiflerden bilginin nasıl oluşturulması gerektiği bunda kullanılacak öğretim yöntemi ,yönlendirmeci proğramın eksik yanları ve özellikleri oluşturmacılıktan farklı yanları ortaya konmuş . Okulların yeniden tasarlaması bilimsel araştırmaya dayalı yapılacak çalışmalardan bahsetmiş .Yönlerdirmecilik programı kapsamında öğretmenin gerçekleri ve yöntemleri öğrencilere aktardığından bunun da eleştirmeyi ve yaratıcılıgı geliştiren ,bilginin derinlemesine analizini , farklı durumlara uyarlayarak özümsemeyi sağlayan ,teknolojiyi ve diğer yöntemleri kullanarak öğrencinin aktif olmasını sağlamayan bir program olduğu için makaledede bahsedildiği gibi yönlendirmecilik işe yaramayan bir program olmuştur .Bilimin ,teknolojinin ve diğer günümüz koşullarındaki araştırma ve gelişmelerin etkisiyle öğrenmeyi sağlayacak koşullar sağlamanın gereği bir kez daha bu makaleyle vurgulanmış .
YanıtlaSilBir ayrıntı gözüme çarptı. Amerika’da 2003 yıllarında okulların % 95 i, sınıfların ise % 93 ü bilgisayar ve internete sahip. Totalde o yıllarda her 4.4 öğrenciye 1 bilgisayar düşüyor deniliyor. Bu oran 2008 yılında Türkiye’de yapılan bir araştırmaya göre ilköğretimde 1 bilgisayara 34.47, orta öğretimde 16.38 şeklinde imiş. Tabi internete bağlanma durumları da nedir bilmiyorum. Amerika’daki o imkânlara rağmen makalede bilgisayarların yapısalcı yaklaşıma göre değil, bilgileri klasik ifadede aktarma şeklinde kullanıldığından şikâyet ediliyor. Hal böyle olunca ülkemizde de bilgisayarın öğretmenin cep kitabı şeklinde kullanılmasını hiç yadırgamadım.
YanıtlaSilMakalede yer alan çocukların çalışma amacıyla bilgisayar kullanmamasının sebeblerine dair çıkarılan sonuçta ;bilgisayarlar öğrenmenin temeli için değil hızlı bir şekilde öğretmek için kullanılıyor ifadesi ne anlama geliyor ? örneğin fen dersinde bir konunun öğretilmesinde video izletilmesi vb etkinlikler yanlış mı görülmüş ?
YanıtlaSilSanki iskele meselesi soruna cevap veriyor gibi.İskele öğrencilerin hedefe ulaştırmada iyi bir örnektir diyor fakat bilgi oluşturma süresince öğrenci aktif olmadığı için iyi bir iskele değildir diyor.Bilgisayar kullanımı da sürece değilde direk hedefe sonuca yönelik bir durum olabilir.
SilDiğer soruya yanıt ise kitapta şöyle bir ifade var:''Günümüz kişisel bilgisayarların işlem gücü kalıcı öğrenmeyi destekler çünkü bilgisayar yazılımları görsel merkezli bir öğrenme sunar''denilmektedir.Video oynatımı içinde yazılımlara ihtiyaç vardır ve video kalıcı öğrenmeyi destekler.
SilSoru 1: Öğrencilerin bir bilgiyi kalıcı olarak öğrenmeleri için mutlak o bilgiyi günlük aktivitelerinde kullanmaları gerekir deniyor. Bu aktivitelere neler örnek verilebilir?
YanıtlaSilSoru 2: Ailelerin ve politikacıların yeni öğretim yaklaşımları hakkında bilgilerinin olmadıklarından şikâyet ediliyor. Bunun neticesinde de çocuklarının okullarda boşa zaman geçirdiklerini düşündükleri söyleniyor. Yeni öğretim yaklaşımları eğitimcilere bile tam manasıyla anlatılamamışken, politikacılara ve ailelere nasıl ve ne için anlatılsın?
Eğitim bilimciler bütün öğrenme dönüşümlerinde bilgisayarların rol oynayabileceğini güçlü bir şekilde vurgulamaktadırlar.Bireyin inanç,tutum ve duygularının öğrenme dönüşümlerine etkisi var mıdır? Varsa ne kadar etkisi vardır?
YanıtlaSilBilim araştırmalarının temelinde yatan temalardan biri de şudur: öğrenciler, derin bilgiyi günlük aktivitelerine benzer aktivitelerde kullanırlarsa öğrenebilirler.
YanıtlaSilAncak, derin bilgi bir sınıf oturumda öğrenilmiş olamaz.
Makalede geçen bu iki cümleyi incelediğimizde öğrenciler günlük aktivitelerinin benzerlerini sınıfta yaparsa derin bilgi öğrenilemez mi?
Bilim araştırmalarının temelinde yatan temalardan biri de şudur: öğrenciler, derin bilgiyi günlük aktivitelerine benzer aktivitelerde kullanırlarsa öğrenebilirler denilmektedir. Örnek verecek olursak fen bilimleri dersinde boşaltım sistemi ünitesinde böbreklerle ilgili yapılan etkinlikte çocukların böbrek taşı hastalığının önemini anlar ve böbrek taşı oluşumunda tuz,kahve,baharat vb. maddelerin kullanımında farkındalık oluştururlar. Oluşturdukları farkındalığı günlük hayatta da yansıtmış olurlar.Şu an ki müfredatta bunu istiyor zaten.
YanıtlaSilGünümüz formal eğitim kurumlarının gelişimine yönlerdirmecilik anlayışı ile başladıkları vurgulanmakta. Günümüz şartları, eğitimde yeni arayışları zorunlu kılmış durumda. Peki eski kurumlarla yeni bir anlayışı hayata geçirmek ne kadar mümkün?
YanıtlaSil2000 yılına kadar hiçbir öğrenci çalışma amacıyla bilgisayar kullanmadı. Bilgisayarların çalışmak için ( ders çalışma anlamında) neden çok daha az kullanıldığı araştırılmaya başlandığı zaman şu sonuca vardılar: Bilgisayarlar bilimler öğrenmenin temeli için kullanılmıyordu, bunun yerine mevcut eğitim sınıflarına eklentileri hızlı bir şekilde öğretmek amacıyla kullanılıyordu denilmektedir.
YanıtlaSil1)Kitapta bilgisayarın 2000 yılına kadar nasıl kullanıldığında bahsetmektedir.2000 yılından sonra bilgisayar kullanımının değiştiği, çeşitli yazılımlar sayesinde görsel ve sözel olarak öğrencilerin bilgileri oluşturduğundan bahsetmiştir. Somut örneklerden çok yalın bilgisayar yazılımından , görsellikten bahsedilerek olayın içerisine girilmemiştir.Peki bu bilgisayar yazılımları tam olarak nedir öğrenci mi yazılım yazarak yani konuyla ilgili yazılım yazarak sürece katılıyor yoksa hazır yazılımlar mı çalışıyor?
2)Uzman bilgi, gerçekleri ve yöntemleri içerir. Gerçekler ve yöntemler ulaşmak için bilgisayarlar rol oynar denilmektedir. Uzman bilgiye ne tür bilgisayar yazılımlarından faydalanılmıştır?
Ayrıca yeni anlayışta eğitim bilimcilerin araştırma sahalarından birinin de öğrenmenin nasıl ölçüleceği sorusunun cevabını aramak olduğu belirtilmiş. Makalede bu sorunun cevabı ile ilgili yeterli bilgi yer almamakta.
YanıtlaSilFen bilimleri ögretiminde yönlendirmeciliğin davranışçı öğretim anlayışına ait olduğunu ve kalıcı ögrenmede etkili olmadığinı vurguluyor.bilgisayar destekli öğretimin günlük yaşamla bağlantı kurulduğunda daha kalıcı bir öğrenmeden bahsediliyor.Peki sadece bilgisayar destekli öğretim yaparak ne kadar kalıcı öğrenme gerçekleştirenbiliriz? Yeni fen ögretiminde derin düşünme ve yansıtıcı düşünmenin gerçekleşmesi için çevre faktörünü nasıl düzenlemek gerekir ve ailelere, öğretmenlere kicasacı tüm çevresel faktörlere ne gibi görevler düşmektedir?
YanıtlaSilOkuduğumuz bu makale bize 1970’lerin başlarında psikolojiden,bilgisayar biliminden felsefeden sosyolojiden ve diğer bilim dallarından ortaya çıkan araştırmaya dayalı yeni fen öğretimi doğduğundan bahsediyor..bilim adamları çocukların öğrenmeleri üzerinde yakından ilgilendikçe yönlendirmeciliğin çok hatalı olduğunu anlamışlar.1990’lara kadar yaklaşık 20 yıllık bir araştırmadan sonra öğrenen bilim adamları öğrenme hakkında ana gerçekleri takip eden bir sonuca ulaşmışlar. Bu sonuçlardan biri de şudur: öğrencilerin ön bilgilerinin üzerine inşa etmenin önemi.
YanıtlaSilSoru 1: öğrenciler sınıfa dünyanın nasıl işlediği hakkında ön bilgilerle sınıfa gelirler;bunların bazıları aslında doğrudur bazıları da yanlıştır.Peki yanlış ön bilgileri nasıl değiştirebiliriz? Makalede eğer öğretme önceki bilgilerle ilişkili değilse öğrenciler sadece sınavı geçecek kadar öğrenirler.daha sonra sınıf dışında yanlış bilgilerine geri dönerler diyor. Yani bu makale problemi ve problemin sonucunu belirtmesine rağmen neden çözüm yolu sunmuyor?
soru 2: Makalede: 1980lerdeki araştırmalar da çocukların yetişkinlerden farklı düşündüğüne dair iddiaları doğruluyordu. Araştırmacı eğitimcilere göre çocuklar matematik problemini sadece yeterince çalışmadıkları ve kitaptan okuduklarını unuttukları için yanlış yapmıyorlardı. Genelde öğrenci matematik problemini eğitimcinin beklediğinden farklı yollarla çözdüğü için genellikle yanlış yapıyorlardı. diyor. matematikte bir sorunun birden çok çözüm yolu olabilir. farklı yolla çözmek neden öğrenciyi yanlışa götürsün?
YanıtlaSilMustafa hocamında dedigi gibi egitim ogretimin degisen cevre sartlarina gore kendini yenilemesi gerektigini dusunuyorum. Egitim toplumun bir parcasidir. Toplumu toplum haline getiren ortak paydalardan biridir egitim. Ögrenciler günlük aktivitelerin benzerlerini sinifta yapsalar derin bilgi ogrenilmez mi? Sorusuna cevap olarak sunu soylemek istiyorum; okullarda otantik ogrenme ortamlari olusturulabilir, olusturulmak ta isteniyor ama okul şimdiye kadar yasamin kendisi olmadi. Bu acidan yasami okula sigdiramayiz ama okulu 4 duvarla sınırlı tutmayip yasamimizin tamamina yayarsak (burada iş cocugun cevresindeki tüm insanlara düsüyor) ancak o zaman derin ve kalici bilgi edinmesini saglayabiliriz . Yansitici ogrenmeninde gerceklesebilmesi icin yapilmasi gereken en onemli sey yansitici ogrenmenin ne oldugunu cocugun etkilestigi herkese (mumkunse tum dunyaya) anlatmaktir. Bizler yalnizca cocuklarla degil ebeveynleri ile de etkilesimde olmaliyiz. Ornegin safsizligin kaynama noktasina etkisini okulda anlattiktan sonra ogrencinin annesine de gorev vermeliyiz. Makarnanin tuzunu su kaynadiktan sonra atmali sebebini de cocuguna sormali. Okulu eve tasimaliyiz. Sürtünme konusu islendikten sonra benzer sekilde babasi cocuguna kiş lastikleri ile ilgili soru sormali bu konu uzerinde tartismalilar ama bu " evdeki okul" uygulamasi cocuga hissettirilmemeli. Soru cevap olarak degil sohbet havasi icinde 4 duvarin teorik bilgisi cocugun dunyasina yansimali.
YanıtlaSilSoru1: kitapta geçen situavity kavrami "bilim ogrencinin kafasinin icinde durgun zeka yapisinda degildir" denmiş. Bu kavram hakkinda tartisabilir miyiz?
Soru2:piaget'in teorisine dayanarak 1980 lerde yapilan araştirmada çocuklarin yetiskinlerden farkli dusundugu ortaya konmus. Siz bu konuda ne gibi farkliliklarla karsilastiniz? Bunun sebebi sizce ne olabilir?
yansıtıcı düşünme ilköğretim seviyesine sanki ağır gibi uygulanmasını nasıl değerlendiriyorsunuz ?
YanıtlaSilsoru 2 :piagetin 1980 ler de yaptığı araştırma hala geçerli midir çünkü bilim durağan değildir ..?
YanıtlaSilÖğrenci aktif olarak katıldığı eğitim ortamından kendi deneyimleriyle bilgiler edinmeli, bu bilgileri paylaşmalı ve yeni etkileşimlerine aktarmalıdır. Öğrenilenleri bu düşünme becerisi ile yeni durumlarda kullanabilmesi sağlanır. Geçmiş yaşantılardan ders çıkarma söz konusudur.yansıtıcı düşünme bence öğretmenler için günümüzde aranan kandır...
YanıtlaSil