29 Ekim 2014 Çarşamba

Using Bridging Analogies and Anchoring Intuitions to Deal with Students Preconceptions in Physics

27 yorum:

  1. Analoji; iki farklı şey arasındaki benzerlik veya benzerliklerden hareket edilerek birincisi için dile getirilenlerin diğeri için de söz konusu olduğunu ileri sürmektir (çıkarım).
    soru 1: Analojile genellikle öğretmen merkezli olarak kitaplarda sunulması öğrencilerin aktif katılımını engellediği için analojinin doğasına ters düşmez mi ?
    soru 2 : Fizik dersi öğretim programında daha zor ve soyut kavramların yer alması olabilir. Basit analojilerde kaynakla hedef arasındaki ilişki öğrenciler tarafından oluşturulduğu için basit analojilerin kullanılması öğrencilerin kavram yanılgıları geliştirmesine neden olmaz mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makalede öğrencilerin yanlış anlamaları,ön yargıları giderilerek benzetme analoji yöntemi uygulanmalıdır diyor.

      Sil
    2. hocam ön yargıların giderilmesi diyor da sınıf ortamında her öğrencinin önyargılarının tespiti sizce ne kadar mümkün? yanlış anlamaları da giderilsin diyerek noktayı koymak cümle kurarken kolay pratikte zordur, her öğrenciye ulaşılabilmenin mümkün olduğunu düşünmüyorum.

      Sil
    3. ''Ön yargıları parçalamak atomu parçalamaktan zordur.''
      Öğrencilerin ön yargılarını tespit etmek daha sonra bu ön yargıları ortadan kaldırmanın uygulamada zor olduğunu düşünüyorum.

      Sil
  2. Analoji yöntemi soyut kavramların anlatımında kolaylaştırıcı etki yapmaktadır.Kavram yanılgıları için ön yargılar ve yanlış anlaşılmalar giderilmelidir deniliyor.Bu yanlış anlaşılmalar,ön yargılar gidermek hazırbulunuşlukla yakından ilgilimidir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yanlış anlaşılmalar ve ön yargıları öğrenmenin önünde duran setlere benzetebiliriz. Bunların ortadan kalkması durumunda öğrenmenin bayırdan aşağıya inen tekerlek gibi hızlanması da kaçınılmazdır.

      Sil
  3. Bu yaklaşım bir nevi güdümlü constructivism denilmektedir.Analojide öğrencilerin aktif katılımından ziyade öğretmenin sınıfa getirdiği modellerden dersi anlatmaktadır.Yani bir nevi model görsellik katmaktadır öğretmen dersi sunarken.Analoji yöntemi yapılandırmacı yaklaşımın hangi kriterlerine uymaktadır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğrenci analojiden faydalanarak bilgiyi kendisi oluşturur. Burada analoji öğrencini bilgiyi yapılandırmasında yol göstericidir. Bu yüzden güdümlü yapılandırmacılık denmiştir yani hedef bellidir.

      Sil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  5. Öğrencilere çeşitli konular hakkında sorular sorararak yanlış kavramlarla karşı karşıya getirmek ,kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak amacıyla kullanılabilecek iyi bir yöntemdir.Makalede sürtünme kuvveti ve Newton un 3.kanunana yönelik öğrencilerde görülen kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak için benzetme ve modelleme yapılıp ardından sorular sorarak kavram yanılgıları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır buna birleştirici benzetme yöntemi deniliyor bu yöntemin etkili olabilmesi için açıklayıcı modellerden yararlanılması gerekiyor peki öğretmen bu anolojileri nasıl yaratcak ?

    YanıtlaSil
  6. Günümüzde yapılandırmacılık kuramı ışığı altında yenilenen öğretim programında, matematiksel bilgi ve beceriler gerektiren konular hafifletilmiş, daha çok kavram öğretimine önem verilmiştir. Bunlardan birisi de fizik dersi konularıdır. Yapılandırmacı yaklaşımdan önce fizik denilince akla hep formüller ve formüllü sorular gelirken, yeni yaklaşımlarla artık kavram öğretimleri ve yorumlama becerileri hedef alınıyor. Bu makalede de mekanik, kuvvetler, Newton yasaları, statik gibi soyut fizik konularının analojilerle (burada kullanılan resimli analoji) daha etkili öğretilebileceği üzerinde durulmuş ve sonuç kısmında da araştırmacı analojilerle daha etkili öğretim yaptığını söylemiş.

    YanıtlaSil
  7. Soru 1: Özellikle resimli analoji yöntemi kullanırken cinsiyet ayrımını gözetmeli miyiz?
    Soru 2: Makalede kullanılan analojileri başarılı buldunuz mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cinsiyet ayrımına dikkat etmek gerekli olabilir. Analoji sadece kızları ilgilendiren bir konuysa erkeklerin dikkatini çekmeyebilir veya tam tersi de olabilir.Örneğin futbolla ilgili bir analoji kızların dikkatini çekmezken erkeklerin dikkatini çekebilir.

      Sil
  8. Alternatif fikirler, günümüzde onaylanan bilimsel teoriyle çatışan fikirler için kullanılan bir terimdir deniliyor.

    soru: Bilimsel teorilerle çatışan fikirleri görmezden gelmek yaratıcı düşünmeye engel olmaz mı?

    YanıtlaSil
  9. Köprü atma analojide öğretmenin öğrencilere yol gösterici olarak aktif rol oynaması ya da başka bir ifadeyle çapa-köprü-hedef sürecini öğretmenin kurgulaması gerekmekte. Bu durum öğrencinin o an işini kolaylaştırabilir elbet fakat analoji öğrenci tarafından oluşturulmadığı için bu durum analojinin kalıcılığı azaltmaz mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğrencilerin kendi başlarına analoji oluşturmaları kavram yanılgılarına sebep olabilir.

      Sil
  10. Ayrıca seçilecek analojinin öğrencinin dünyasına ait olması analojinin başarılı olmasını kolaylaştırır. Burda seçimin öğretmen tarafından yapılması bu yöntemin bir dezavantajı değil midir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğrenci bilgiyi anlamlandırması için analojiyi kullanırsa öğretmenin seçimi kendi yapması öğrenciyi olumlu şekilde yönlendirmez mi?Bu durumda avantaj değil midir?

      Sil
    2. Elbetteki fatihciğim avantajı var bu yöntemin özellikle kavram yanılgıları ile başa çıkmada etkili olduğu belirtilmekte. Ben burda dezavantajlı yönüne dikkat çekmek istemiştim.

      Sil
  11. Clement ve Massachusetts
    Üniversitesindeki bir grup meslektaşı,
    öşrencilerin kavram yanılgılarını düzeltmek
    için “köprüleme analojileri” adını verdikleri
    umut verici bir yaklaşım geliştirmişlerdir
    (Brown and Clement, 1987, 1989; Clement,
    1987). Bu yaklaşıma göre analoji
    kullanımının başarısızlıkla sonuçlanabilmesinin
    iki başlıca nedeni vardır. şlki,
    öşrencilerin kaynak kavramı tam anlamıyla
    anlamamaları ve ikincisi, istenilen
    analojileri kuramamalarıdır.
    Araştırmacılar bu yöntemin başarılı bir
    şekilde kullanımı için dört önemli koşul
    sunmuşlardır. Birincisi, öşrenci kullanışlı
    bir temel (çapa “anchor”) kavrama sahip
    olmalıdır. şkinci olarak, eşer öşrenci çapa
    kavram ve hedef kavram arasındaki
    yakınlışı görmeyi başaramıyorsa, ilişkiler
    açık olarak köprüleme analojileri
    kullanımıyla geliştirilmelidir. Üçüncüsü,
    analog ve hedef arasındaki ilişkiler en iyi
    şekilde etkileşimli öşretme ortamında
    başarılır. Dördüncü olarak ise, bilimsel
    kavramı öşrenciler için akla yatkın ve kabul
    edilebilir yapmak için öşrencilere hedef
    kavramı yeni bir yönden görmelerine
    yardım edilmelidir (Brown and Clement,
    1989).
    Ahi Evran Üniversitesinde yayımlanan konu ile ilgili yapılmış "FEN B LG S DERSLER NDE BENZE MLER N (ANALOJ )
    KULLANILAB L RL NE L K N Ö RETMEN ADAYLARININ
    GÖRÜ LER VE ÖRNEKLER " isimli çalışmadan alıntıdır.

    YanıtlaSil
  12. yani Türkçe makaleler de var :)

    YanıtlaSil
  13. Fen dersinde analoji sıkça kullanılan bir yöntemdir. Analoji kullanımının sıklığını ve kalitesini artırmak için öğretmen adaylarına ve öğrencilere nasıl bir eğitim verilmelidir?
    Analoji bir ders olarak okutulmalı mı?

    YanıtlaSil
  14. Makalede analojiden yararlanarak soyut kavramların öğretimi daha kolay olacağından bahsediliyor. Ayrıca kavramlar arasında köprüleme tekniği kullanılarak basit kavramlardan zor kavramların kavratılmasının üzerinde durulmuş. Soru 1: Öğretmenlerin kavramlara ilişkin etkili analojiler oluşturabilmesi için eğitim sistemimizde herhangi bir çalışma(üniversitelerde verilen dersler) yapılabilir mi? Soru 2: Fizikte soyut kavramların somutlaştırılmasında analoji tekniğini bu kavramlara ne kadar uyarlayabilir?

    YanıtlaSil
  15. Analoji; bilinen benzerliklerden yararlanıp, bilinmeyen benzerliklerin bulunmasıdır.Bu yolla elde edilen bilgi sadece bir varsayımdır.Akıl yürütmelerimiz arasında analoji, önemli bir yer tutar. Örneğin;
    “Yeryüzünde atmosfer vardır ve burada canlılar yaşar.Merih’te de atmosfer vardır.
    Öyleyse orada da canlıların bulunması gerekir.” biçiminde bir akıl yürütme analojidir.
    Analojide sonuca vardırıcı öncüller sonuç için yeterli olmakla birlikte, sonucun doğruluğunu kesinleştirici nitelikte değildir. Öncüllerin doğruluğu, sonucun doğruluğu için bir olasılık sağlamakta, fakat onu ispatlamaya yetmemektedir.
    Soru1: Analojiyi kullanırken öğretmenler öğrencilerin analojiyle vardığı sonuçların her zaman doğru olamayabileceğini öğrencilere bildirmişler mi? Bildirilmesi gerekir çünkü öğrenciler sınıf dışında öğretmen kontrolü dışında yanlış çıkarımlarda bulunabilirler
    Soru 2:Makalede öğretenlerden bahsetmiş ancak öğrencileri neye göre seçip hangi tür örneklem almışlar?

    YanıtlaSil
  16. soru 2:Analoji doğru bir şekilde yapılmazsa kavram yanılgılarına veya yanlış anlamalara sebep olmaz mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok doğru bencede hocam okuduğum diğer makalerde çok yerinde anolojiler yapılmıştı ama öğretmenin kendi yaptığı anolojilerde yanlış anlamalara yol açılabilir .

      Sil
  17. soru:Analojilerin istenilen hedefe ulaşması için öğrenci ve öğretmenlerin hangi donanımlara sahip olması gerekir?

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.