Analoji; iki farklı şey arasındaki benzerlik veya benzerliklerden hareket edilerek birincisi için dile getirilenlerin diğeri için de söz konusu olduğunu ileri sürmektir (çıkarım). soru 1: Analojile genellikle öğretmen merkezli olarak kitaplarda sunulması öğrencilerin aktif katılımını engellediği için analojinin doğasına ters düşmez mi ? soru 2 : Fizik dersi öğretim programında daha zor ve soyut kavramların yer alması olabilir. Basit analojilerde kaynakla hedef arasındaki ilişki öğrenciler tarafından oluşturulduğu için basit analojilerin kullanılması öğrencilerin kavram yanılgıları geliştirmesine neden olmaz mı ?
hocam ön yargıların giderilmesi diyor da sınıf ortamında her öğrencinin önyargılarının tespiti sizce ne kadar mümkün? yanlış anlamaları da giderilsin diyerek noktayı koymak cümle kurarken kolay pratikte zordur, her öğrenciye ulaşılabilmenin mümkün olduğunu düşünmüyorum.
''Ön yargıları parçalamak atomu parçalamaktan zordur.'' Öğrencilerin ön yargılarını tespit etmek daha sonra bu ön yargıları ortadan kaldırmanın uygulamada zor olduğunu düşünüyorum.
Analoji yöntemi soyut kavramların anlatımında kolaylaştırıcı etki yapmaktadır.Kavram yanılgıları için ön yargılar ve yanlış anlaşılmalar giderilmelidir deniliyor.Bu yanlış anlaşılmalar,ön yargılar gidermek hazırbulunuşlukla yakından ilgilimidir?
Yanlış anlaşılmalar ve ön yargıları öğrenmenin önünde duran setlere benzetebiliriz. Bunların ortadan kalkması durumunda öğrenmenin bayırdan aşağıya inen tekerlek gibi hızlanması da kaçınılmazdır.
Bu yaklaşım bir nevi güdümlü constructivism denilmektedir.Analojide öğrencilerin aktif katılımından ziyade öğretmenin sınıfa getirdiği modellerden dersi anlatmaktadır.Yani bir nevi model görsellik katmaktadır öğretmen dersi sunarken.Analoji yöntemi yapılandırmacı yaklaşımın hangi kriterlerine uymaktadır?
Öğrenci analojiden faydalanarak bilgiyi kendisi oluşturur. Burada analoji öğrencini bilgiyi yapılandırmasında yol göstericidir. Bu yüzden güdümlü yapılandırmacılık denmiştir yani hedef bellidir.
Öğrencilere çeşitli konular hakkında sorular sorararak yanlış kavramlarla karşı karşıya getirmek ,kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak amacıyla kullanılabilecek iyi bir yöntemdir.Makalede sürtünme kuvveti ve Newton un 3.kanunana yönelik öğrencilerde görülen kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak için benzetme ve modelleme yapılıp ardından sorular sorarak kavram yanılgıları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır buna birleştirici benzetme yöntemi deniliyor bu yöntemin etkili olabilmesi için açıklayıcı modellerden yararlanılması gerekiyor peki öğretmen bu anolojileri nasıl yaratcak ?
Günümüzde yapılandırmacılık kuramı ışığı altında yenilenen öğretim programında, matematiksel bilgi ve beceriler gerektiren konular hafifletilmiş, daha çok kavram öğretimine önem verilmiştir. Bunlardan birisi de fizik dersi konularıdır. Yapılandırmacı yaklaşımdan önce fizik denilince akla hep formüller ve formüllü sorular gelirken, yeni yaklaşımlarla artık kavram öğretimleri ve yorumlama becerileri hedef alınıyor. Bu makalede de mekanik, kuvvetler, Newton yasaları, statik gibi soyut fizik konularının analojilerle (burada kullanılan resimli analoji) daha etkili öğretilebileceği üzerinde durulmuş ve sonuç kısmında da araştırmacı analojilerle daha etkili öğretim yaptığını söylemiş.
Cinsiyet ayrımına dikkat etmek gerekli olabilir. Analoji sadece kızları ilgilendiren bir konuysa erkeklerin dikkatini çekmeyebilir veya tam tersi de olabilir.Örneğin futbolla ilgili bir analoji kızların dikkatini çekmezken erkeklerin dikkatini çekebilir.
Köprü atma analojide öğretmenin öğrencilere yol gösterici olarak aktif rol oynaması ya da başka bir ifadeyle çapa-köprü-hedef sürecini öğretmenin kurgulaması gerekmekte. Bu durum öğrencinin o an işini kolaylaştırabilir elbet fakat analoji öğrenci tarafından oluşturulmadığı için bu durum analojinin kalıcılığı azaltmaz mı?
Ayrıca seçilecek analojinin öğrencinin dünyasına ait olması analojinin başarılı olmasını kolaylaştırır. Burda seçimin öğretmen tarafından yapılması bu yöntemin bir dezavantajı değil midir?
Öğrenci bilgiyi anlamlandırması için analojiyi kullanırsa öğretmenin seçimi kendi yapması öğrenciyi olumlu şekilde yönlendirmez mi?Bu durumda avantaj değil midir?
Elbetteki fatihciğim avantajı var bu yöntemin özellikle kavram yanılgıları ile başa çıkmada etkili olduğu belirtilmekte. Ben burda dezavantajlı yönüne dikkat çekmek istemiştim.
Clement ve Massachusetts Üniversitesindeki bir grup meslektaşı, öşrencilerin kavram yanılgılarını düzeltmek için “köprüleme analojileri” adını verdikleri umut verici bir yaklaşım geliştirmişlerdir (Brown and Clement, 1987, 1989; Clement, 1987). Bu yaklaşıma göre analoji kullanımının başarısızlıkla sonuçlanabilmesinin iki başlıca nedeni vardır. şlki, öşrencilerin kaynak kavramı tam anlamıyla anlamamaları ve ikincisi, istenilen analojileri kuramamalarıdır. Araştırmacılar bu yöntemin başarılı bir şekilde kullanımı için dört önemli koşul sunmuşlardır. Birincisi, öşrenci kullanışlı bir temel (çapa “anchor”) kavrama sahip olmalıdır. şkinci olarak, eşer öşrenci çapa kavram ve hedef kavram arasındaki yakınlışı görmeyi başaramıyorsa, ilişkiler açık olarak köprüleme analojileri kullanımıyla geliştirilmelidir. Üçüncüsü, analog ve hedef arasındaki ilişkiler en iyi şekilde etkileşimli öşretme ortamında başarılır. Dördüncü olarak ise, bilimsel kavramı öşrenciler için akla yatkın ve kabul edilebilir yapmak için öşrencilere hedef kavramı yeni bir yönden görmelerine yardım edilmelidir (Brown and Clement, 1989). Ahi Evran Üniversitesinde yayımlanan konu ile ilgili yapılmış "FEN B LG S DERSLER NDE BENZE MLER N (ANALOJ ) KULLANILAB L RL NE L K N Ö RETMEN ADAYLARININ GÖRÜ LER VE ÖRNEKLER " isimli çalışmadan alıntıdır.
Fen dersinde analoji sıkça kullanılan bir yöntemdir. Analoji kullanımının sıklığını ve kalitesini artırmak için öğretmen adaylarına ve öğrencilere nasıl bir eğitim verilmelidir? Analoji bir ders olarak okutulmalı mı?
Makalede analojiden yararlanarak soyut kavramların öğretimi daha kolay olacağından bahsediliyor. Ayrıca kavramlar arasında köprüleme tekniği kullanılarak basit kavramlardan zor kavramların kavratılmasının üzerinde durulmuş. Soru 1: Öğretmenlerin kavramlara ilişkin etkili analojiler oluşturabilmesi için eğitim sistemimizde herhangi bir çalışma(üniversitelerde verilen dersler) yapılabilir mi? Soru 2: Fizikte soyut kavramların somutlaştırılmasında analoji tekniğini bu kavramlara ne kadar uyarlayabilir?
Analoji; bilinen benzerliklerden yararlanıp, bilinmeyen benzerliklerin bulunmasıdır.Bu yolla elde edilen bilgi sadece bir varsayımdır.Akıl yürütmelerimiz arasında analoji, önemli bir yer tutar. Örneğin; “Yeryüzünde atmosfer vardır ve burada canlılar yaşar.Merih’te de atmosfer vardır. Öyleyse orada da canlıların bulunması gerekir.” biçiminde bir akıl yürütme analojidir. Analojide sonuca vardırıcı öncüller sonuç için yeterli olmakla birlikte, sonucun doğruluğunu kesinleştirici nitelikte değildir. Öncüllerin doğruluğu, sonucun doğruluğu için bir olasılık sağlamakta, fakat onu ispatlamaya yetmemektedir. Soru1: Analojiyi kullanırken öğretmenler öğrencilerin analojiyle vardığı sonuçların her zaman doğru olamayabileceğini öğrencilere bildirmişler mi? Bildirilmesi gerekir çünkü öğrenciler sınıf dışında öğretmen kontrolü dışında yanlış çıkarımlarda bulunabilirler Soru 2:Makalede öğretenlerden bahsetmiş ancak öğrencileri neye göre seçip hangi tür örneklem almışlar?
çok doğru bencede hocam okuduğum diğer makalerde çok yerinde anolojiler yapılmıştı ama öğretmenin kendi yaptığı anolojilerde yanlış anlamalara yol açılabilir .
Analoji; iki farklı şey arasındaki benzerlik veya benzerliklerden hareket edilerek birincisi için dile getirilenlerin diğeri için de söz konusu olduğunu ileri sürmektir (çıkarım).
YanıtlaSilsoru 1: Analojile genellikle öğretmen merkezli olarak kitaplarda sunulması öğrencilerin aktif katılımını engellediği için analojinin doğasına ters düşmez mi ?
soru 2 : Fizik dersi öğretim programında daha zor ve soyut kavramların yer alması olabilir. Basit analojilerde kaynakla hedef arasındaki ilişki öğrenciler tarafından oluşturulduğu için basit analojilerin kullanılması öğrencilerin kavram yanılgıları geliştirmesine neden olmaz mı ?
Makalede öğrencilerin yanlış anlamaları,ön yargıları giderilerek benzetme analoji yöntemi uygulanmalıdır diyor.
Silhocam ön yargıların giderilmesi diyor da sınıf ortamında her öğrencinin önyargılarının tespiti sizce ne kadar mümkün? yanlış anlamaları da giderilsin diyerek noktayı koymak cümle kurarken kolay pratikte zordur, her öğrenciye ulaşılabilmenin mümkün olduğunu düşünmüyorum.
Sil''Ön yargıları parçalamak atomu parçalamaktan zordur.''
SilÖğrencilerin ön yargılarını tespit etmek daha sonra bu ön yargıları ortadan kaldırmanın uygulamada zor olduğunu düşünüyorum.
Analoji yöntemi soyut kavramların anlatımında kolaylaştırıcı etki yapmaktadır.Kavram yanılgıları için ön yargılar ve yanlış anlaşılmalar giderilmelidir deniliyor.Bu yanlış anlaşılmalar,ön yargılar gidermek hazırbulunuşlukla yakından ilgilimidir?
YanıtlaSilYanlış anlaşılmalar ve ön yargıları öğrenmenin önünde duran setlere benzetebiliriz. Bunların ortadan kalkması durumunda öğrenmenin bayırdan aşağıya inen tekerlek gibi hızlanması da kaçınılmazdır.
SilBu yaklaşım bir nevi güdümlü constructivism denilmektedir.Analojide öğrencilerin aktif katılımından ziyade öğretmenin sınıfa getirdiği modellerden dersi anlatmaktadır.Yani bir nevi model görsellik katmaktadır öğretmen dersi sunarken.Analoji yöntemi yapılandırmacı yaklaşımın hangi kriterlerine uymaktadır?
YanıtlaSilÖğrenci analojiden faydalanarak bilgiyi kendisi oluşturur. Burada analoji öğrencini bilgiyi yapılandırmasında yol göstericidir. Bu yüzden güdümlü yapılandırmacılık denmiştir yani hedef bellidir.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilÖğrencilere çeşitli konular hakkında sorular sorararak yanlış kavramlarla karşı karşıya getirmek ,kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak amacıyla kullanılabilecek iyi bir yöntemdir.Makalede sürtünme kuvveti ve Newton un 3.kanunana yönelik öğrencilerde görülen kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak için benzetme ve modelleme yapılıp ardından sorular sorarak kavram yanılgıları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır buna birleştirici benzetme yöntemi deniliyor bu yöntemin etkili olabilmesi için açıklayıcı modellerden yararlanılması gerekiyor peki öğretmen bu anolojileri nasıl yaratcak ?
YanıtlaSilGünümüzde yapılandırmacılık kuramı ışığı altında yenilenen öğretim programında, matematiksel bilgi ve beceriler gerektiren konular hafifletilmiş, daha çok kavram öğretimine önem verilmiştir. Bunlardan birisi de fizik dersi konularıdır. Yapılandırmacı yaklaşımdan önce fizik denilince akla hep formüller ve formüllü sorular gelirken, yeni yaklaşımlarla artık kavram öğretimleri ve yorumlama becerileri hedef alınıyor. Bu makalede de mekanik, kuvvetler, Newton yasaları, statik gibi soyut fizik konularının analojilerle (burada kullanılan resimli analoji) daha etkili öğretilebileceği üzerinde durulmuş ve sonuç kısmında da araştırmacı analojilerle daha etkili öğretim yaptığını söylemiş.
YanıtlaSilSoru 1: Özellikle resimli analoji yöntemi kullanırken cinsiyet ayrımını gözetmeli miyiz?
YanıtlaSilSoru 2: Makalede kullanılan analojileri başarılı buldunuz mu?
Cinsiyet ayrımına dikkat etmek gerekli olabilir. Analoji sadece kızları ilgilendiren bir konuysa erkeklerin dikkatini çekmeyebilir veya tam tersi de olabilir.Örneğin futbolla ilgili bir analoji kızların dikkatini çekmezken erkeklerin dikkatini çekebilir.
SilAlternatif fikirler, günümüzde onaylanan bilimsel teoriyle çatışan fikirler için kullanılan bir terimdir deniliyor.
YanıtlaSilsoru: Bilimsel teorilerle çatışan fikirleri görmezden gelmek yaratıcı düşünmeye engel olmaz mı?
Köprü atma analojide öğretmenin öğrencilere yol gösterici olarak aktif rol oynaması ya da başka bir ifadeyle çapa-köprü-hedef sürecini öğretmenin kurgulaması gerekmekte. Bu durum öğrencinin o an işini kolaylaştırabilir elbet fakat analoji öğrenci tarafından oluşturulmadığı için bu durum analojinin kalıcılığı azaltmaz mı?
YanıtlaSilÖğrencilerin kendi başlarına analoji oluşturmaları kavram yanılgılarına sebep olabilir.
SilAyrıca seçilecek analojinin öğrencinin dünyasına ait olması analojinin başarılı olmasını kolaylaştırır. Burda seçimin öğretmen tarafından yapılması bu yöntemin bir dezavantajı değil midir?
YanıtlaSilÖğrenci bilgiyi anlamlandırması için analojiyi kullanırsa öğretmenin seçimi kendi yapması öğrenciyi olumlu şekilde yönlendirmez mi?Bu durumda avantaj değil midir?
SilElbetteki fatihciğim avantajı var bu yöntemin özellikle kavram yanılgıları ile başa çıkmada etkili olduğu belirtilmekte. Ben burda dezavantajlı yönüne dikkat çekmek istemiştim.
SilClement ve Massachusetts
YanıtlaSilÜniversitesindeki bir grup meslektaşı,
öşrencilerin kavram yanılgılarını düzeltmek
için “köprüleme analojileri” adını verdikleri
umut verici bir yaklaşım geliştirmişlerdir
(Brown and Clement, 1987, 1989; Clement,
1987). Bu yaklaşıma göre analoji
kullanımının başarısızlıkla sonuçlanabilmesinin
iki başlıca nedeni vardır. şlki,
öşrencilerin kaynak kavramı tam anlamıyla
anlamamaları ve ikincisi, istenilen
analojileri kuramamalarıdır.
Araştırmacılar bu yöntemin başarılı bir
şekilde kullanımı için dört önemli koşul
sunmuşlardır. Birincisi, öşrenci kullanışlı
bir temel (çapa “anchor”) kavrama sahip
olmalıdır. şkinci olarak, eşer öşrenci çapa
kavram ve hedef kavram arasındaki
yakınlışı görmeyi başaramıyorsa, ilişkiler
açık olarak köprüleme analojileri
kullanımıyla geliştirilmelidir. Üçüncüsü,
analog ve hedef arasındaki ilişkiler en iyi
şekilde etkileşimli öşretme ortamında
başarılır. Dördüncü olarak ise, bilimsel
kavramı öşrenciler için akla yatkın ve kabul
edilebilir yapmak için öşrencilere hedef
kavramı yeni bir yönden görmelerine
yardım edilmelidir (Brown and Clement,
1989).
Ahi Evran Üniversitesinde yayımlanan konu ile ilgili yapılmış "FEN B LG S DERSLER NDE BENZE MLER N (ANALOJ )
KULLANILAB L RL NE L K N Ö RETMEN ADAYLARININ
GÖRÜ LER VE ÖRNEKLER " isimli çalışmadan alıntıdır.
yani Türkçe makaleler de var :)
YanıtlaSilFen dersinde analoji sıkça kullanılan bir yöntemdir. Analoji kullanımının sıklığını ve kalitesini artırmak için öğretmen adaylarına ve öğrencilere nasıl bir eğitim verilmelidir?
YanıtlaSilAnaloji bir ders olarak okutulmalı mı?
Makalede analojiden yararlanarak soyut kavramların öğretimi daha kolay olacağından bahsediliyor. Ayrıca kavramlar arasında köprüleme tekniği kullanılarak basit kavramlardan zor kavramların kavratılmasının üzerinde durulmuş. Soru 1: Öğretmenlerin kavramlara ilişkin etkili analojiler oluşturabilmesi için eğitim sistemimizde herhangi bir çalışma(üniversitelerde verilen dersler) yapılabilir mi? Soru 2: Fizikte soyut kavramların somutlaştırılmasında analoji tekniğini bu kavramlara ne kadar uyarlayabilir?
YanıtlaSilAnaloji; bilinen benzerliklerden yararlanıp, bilinmeyen benzerliklerin bulunmasıdır.Bu yolla elde edilen bilgi sadece bir varsayımdır.Akıl yürütmelerimiz arasında analoji, önemli bir yer tutar. Örneğin;
YanıtlaSil“Yeryüzünde atmosfer vardır ve burada canlılar yaşar.Merih’te de atmosfer vardır.
Öyleyse orada da canlıların bulunması gerekir.” biçiminde bir akıl yürütme analojidir.
Analojide sonuca vardırıcı öncüller sonuç için yeterli olmakla birlikte, sonucun doğruluğunu kesinleştirici nitelikte değildir. Öncüllerin doğruluğu, sonucun doğruluğu için bir olasılık sağlamakta, fakat onu ispatlamaya yetmemektedir.
Soru1: Analojiyi kullanırken öğretmenler öğrencilerin analojiyle vardığı sonuçların her zaman doğru olamayabileceğini öğrencilere bildirmişler mi? Bildirilmesi gerekir çünkü öğrenciler sınıf dışında öğretmen kontrolü dışında yanlış çıkarımlarda bulunabilirler
Soru 2:Makalede öğretenlerden bahsetmiş ancak öğrencileri neye göre seçip hangi tür örneklem almışlar?
soru 2:Analoji doğru bir şekilde yapılmazsa kavram yanılgılarına veya yanlış anlamalara sebep olmaz mı?
YanıtlaSilçok doğru bencede hocam okuduğum diğer makalerde çok yerinde anolojiler yapılmıştı ama öğretmenin kendi yaptığı anolojilerde yanlış anlamalara yol açılabilir .
Silsoru:Analojilerin istenilen hedefe ulaşması için öğrenci ve öğretmenlerin hangi donanımlara sahip olması gerekir?
YanıtlaSil