1 Ekim 2014 Çarşamba

constructivist learning approach in science teaching

Yapılandırmacı yaklaşımda öğrenciye bilgi verilmez ,öğrenci ön bilgileri sayesinde ve yeni öğrendiği bilgiler ışığında bilgiler arasında köprü ,bağ oluşturarak bilgiyi zihninde yeniden oluşturur.Yani zihninde var olan şemalarıyla yeni öğrenmiş olduğu şemaları birleştirir ve özümser.Peki öğreneceği konuyla durumla ilgili şeması ,ön bilgisi yada hazırbulunuşluğu yoksa yeterli düzeyde değilse yeni bilgiyi zihnide nasıl yapılandıracak ? Hazırbulunuslugu bir şekilde hallettik eğitim süresince peki bu bize zaman sıkıntısı yaşatmaz mı ?

25 yorum:

  1. Öğretmene uygulamadan önce yapılandırmacılıkla ilgili bilgi verilmiştir deniyor makalede.Sadece bilgi verilerek sürecin yürütülmesi ne kadar sağlıklı? Ve öğretmene bilgi yerine öğretmeninde aktif rol aldığı bir etkinlik yada eğitimle yapılandırmacılık anlatılamaz mıydı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum.....O zaman pilota da uçmadan önce nasıl uçacağı anlatılsın o da bakalım nasıl uçuyor gözlemleyelim ....Sürecin içine öğretmen kesin bir şekilde dahil edilmeli yöntem ve teknikleri benimsemeli ki başarı sağlansın..

      Sil
  2. Fen eğitiminde son yıllarda en çok tercih edilen yaklaşımlardan biri de yapılandırmacılıktır.Öğrenci merkezli olarak karşımıza çıkar. Amaç öğrencinin eski bilgileri ile yeni bilgilerini birleştirip yeni bir sentez yapmasıdır.Ancak burada önemli olan öğrencinin hazır bulunuşluğu, zihinsel şemaları ve geçmişte elde ettiği deneyimlerdir.Bunları kullanarak yeni öğrendiği konuları kalıcı hale getirmeye çalışır.Geleneksel eğitim anlayışının aksine yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı öğrencinin aktif ve merkezde, öğretmenin ise rehber konumunda olması önemli yer tutar.1-Makalede durgun elektrik konusu seçilmiş fakat bu konu daha çok hocanın merkezde olduğu şekilde öğrenciye aktarılmaktadır.Peki bu konuyu da göz önüne alarak fen ünitelerinin hepsinde yapılandırmacılık eğitim anlayışını uygulayarak anlatım yapmak ne kadar doğru olur? 2-Okul kitaplarının içeriği yapılandırmacılık eğitim anlayışının ilkelerini ne kadar göz önüne alarak hazırlanmış ve esasici eğitim anlayışını benimsemiş eski hocalarımız yeni sistemi ne kadar uygulayabiliyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Durgun elektrik konusunu düz bir anlatımdan ziyade öğretmenin hepimizin de bildiği gibi ebonit çubuğa yün kumaş deneyini yaptırtabilir çocuklara yada cam çubuğa saçını sürüp kağıt parçaları çektirip nedenini bulmalarını üzerinde düşünmelerini sağlayabilir.Yani yol gösterir ve öğrencilerin araştırmalarını, bu konu üzerinde düşünmelerini sağlayabilir.

      Sil
    2. Okul kitaplarının tam olarak yapılandırmacılık eğitim anlayışına uygun olduğunu sanmıyorum. Ancak bu da bir süreçtir ve her geçen zamanda biraz daha bu yaklaşıma yaklaşıyoruz bence. Öğretmenlerimizin birçoğunun özellikle emeklisi gelip de emekli olmayan, ya da geleneksel eğitimi savunanların yapılandırmacı yaklaşıma uygun olduğunu düşünmüyorum.

      Sil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplarimizin yapilandirmaci yaklasima uygun olusturuldugunu kabul etsek dahi,cogu meslektasimiz sadece kitaptaki etkinlikleri uygulayarak bu yaklasimi uyguladigini dusunuyor malesef. Birde test kitaplarinin kapaginda yer alan 'yapilandirmaciliga gore hazirlanmistir' ibaresi hep komik gelmistir bana. Bu yaklasim sureci degerlendirirken testlerde sonuc odakliyken iki kavrami harmanlamalari buyuk basari dogrusu (!)

      Sil
  4. Yapisalci siniflarda ogretim surecinde ogrencilerin istekleri, ilgileri, ihtiyaclari ve cesitli konularla ilgili sorulari genis yer tutar. Geleneksel siniflarda onceden belirlenmis bir ogretim programina siki sikiya bir baglilik soz konusudur. Peki Teog sinavinin uygulamaya gecilmesiyle ogrencilerin sorumlu tutuldugu kazanimlar ve sureleri okullara teker teker bildirilmisken nasil esnek bir ogretim programindan soz edebiliriz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teog konuları çok fazla sıkışık ve uzun. Çocuklar 6 ve 7.sınıfta az ve basit konulardan sorumluyken 8.sınıfta birden zorlu bir sürece giriyolar konuların sıkışıklığından dolayı. 1 yılda hatta 3 ayda çocuklar sanki çağ atlamışlar gibi meb zorluyor. Öğretmen bırakın yapılandırmacı yaklaşımı test tekniğini zor öğretiyor. Ve çocuklar bilgiyi öğrenmekten ziyade sınav odaklı çalışıyolar. Bu da zaten ülkemizin bana göre en büyük sorunlarından biri. Sınav odaklı çalışmaki. Öğrenip bişeyler üretme, geliştirme, konuların mantığını kavrama ne yazıkki yok.

      Sil
  5. Yapılandırmacı yaklaşımda değerlendirme süreçten ayrı değil, sürecin bir parçasıdır. Ancak gerek makalede gerekse ülkemizde test gibi sonuca yönelik ve daha çok öğrencinin bilişsel bilgisini ölçebiliriz. Makalede birkaç sürecin sonunda birkaç soru sorulduğunu yazmış ve ona göre öğrencilerin öğrenip öğrenemediğini söylemiş. Geleneksel eğitimle karşılaştırmış. Süreci neden göz ardı etmiş?

    YanıtlaSil
  6. Makalede bilgilerin kalıcılığnı geleneksel ve yapılandırmacı yaklaşıma göre kıyaslamış. Ancak bana göre bilgilerin kalıcılığını bir sınavla anlayamayız. Öğrenciler bizim de özellikle üniversitede sıklıkla yaptığımız gibi sınavdan bikaç gün önce konulara kendileri çalışmış, kendileri öğrenmiş olabilir. Bilgilerin kalıcılığını belki gelecek dönemlerde de sınavlar yaparsak daha iyi anlayabilirlerdi bence. Acaba öğrenciler unuttular mı daha sonra?

    YanıtlaSil
  7. Bu makalede yapısalcı yaklaşımın işe yararlığı tespit edilmeye çalışılmış ancak seçilen örneklem ( konu, öğretmen öğrenci )gibi değişkenler yetersiz kalmış daha geniş kapsamlı bir çalışma yapılmalıydı .Ülkemizde çok farklı tiplerde okullar farklı düzeylerde öğrenci ve öğretmenler bulunmaktadır bu kadar farklı tip girdi varken ,önümüze bir plan konuluyorken yapısalcılığın pekte işe yaramadığı ve uygulanamadığı açıktır... iki proje ödevi verip derste farklı etkinlikler yapmaya çalışarak yapısalcılığın uygulandığını düşünmüyorum esneklik var öğretmen rehber var deniliyor ama öğretmen yeterince eğitilmedğinden yetersiz kalıyor ,öğrenci veli okul çevre gibi değişkenlerin her birinin katılması gereken süreçte çoğu zaman tek katılan öğretmen oluyor ,öğrenciler o kadar farklı profillere sahipki amaca ulaşmak çok zor öğrenci imkanları yetersiz yani kısaca yapısalcılık uygulanıyor gibi gözüken ama uygulanamayan bir yaklaşımdır geleneksel yaklaşımlara ihtiyaç duyan amacı sınavlarda başarılı olmak olan bir sistemle yürütülemezde

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum size hocam. Bi kere biz öğretmenler nasıl yetiştirildik ki.Sınav odaklı, ezberci bir eğitimden geçtik. Araştırmayan, sorgulamayan, eleştirmeyen öğretmenler olarak yetiştirildik birçoğumuz. Çünkü eğitim hayatımızda geçmemiz gereken bir sınav vardı hep. Üniversiteyi kazanmak için, dersleri geçmek için ve öğretmen olabilmek için. Süreç hiç önemli değildi ve biz sorgulamaksızın ezberledik herşeyi. Eğitim sistemimiz kaliteli öğretmen yetiştiremiyor, kalitesiz öğretmenler ise kaliteli öğrenci ve bu bi döngü halinde gidiyor.

      Sil
  8. Yapisalci siniflarda ogretmenler ogrencilerin belli bir konu hakkinda cesitli gorus ve fikirlerini anlamak icin caba sarf ederler.Bir anlamda yapılandırmacı sınıflarda öğretmenden daha ziyade, öğrencilerin sesi duyulmaktadır. Sinif ortaminda kimi ogrencilerin seslerini duyurma becerisi daha fazla olabiliyor bunun sonucunda da onlarin fikirlerinin baskin cikmasiyla karsilasabiliriz. Bunu nasil cozmeliyiz?

    YanıtlaSil
  9. 2005-2006 yılında programlarımıza giren yapılandırmacı öğrenme kalıcı öğrenme konusunda elbette geleneksel yaklaşıma göre daha avantajlı konumdadır. Uygulama kısmında öğrenci bizzat dahil edildiği (öğrenci merkezli) için öğrenilen bilgilerin kalıcılığı artar ve unutulması güçleşir. Bu bakımdan yapılandırmacı yaklaşımın geç kalınmış bir uygulanma olduğu kanısındayım.
    Fakat araştırma Eskişehir ilinde sadece 6. Sınıf ta okuyan iki şube öğrencilerine ve tek ünite baz alınarak gerçekleştirilmiş. Üstelik derse giren öğretmenin daha önceden yapılandırmacı yaklaşım hakkında bilgisi olup olmadığı veya geleneksel yaklaşım denilince aklında nelerin canlandığını bilmemekteyiz. Belki araştırmayı destekler nitelikte deney grubuna ders verirken özen gösterecek ya da geleneksel yöntemi savunmak için eğilimi diğer yönde olacak. Yani önyargıları var mıdır yok mudur tam olarak bilmiyoruz. Bu yüzden ben bu tür araştırmaların örnekleminin daha geniş tutulması, etkinliğe dahil öğretmenlerin o doğrultuda uzman kişiler seçilmesi ve bir ünite değil de niteliği farklı en az iki ünite ile uygulanması kanaatindeyim. Böylelikle araştırmamızın sonuçlarını daha kesin bir şekilde ifade eder ve eleştiriye daha az maruz kalırız diye düşünüyorum.
    Soru 1) Deney ve kontrol grubuna ders veren öğretmen geleneksel ve yapılandırmacı öğrenme konusunda ne kadar donanımlıdır?
    Soru 2) Soyut, klasik ifadelerle anlatılması güç ve deney ağırlıklı seçilen durgun elektrik ünitesi rastgele mi yoksa araştırma sorusunu ispatlar nitelikte etkin olsun diye bilerek mi seçilmiş?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katiliyorum size hocam. Yanlizca bir okulla yapilan arastirmanin guvenirliginin fazla oldugunu da dusunmuyorum. Ayrica makaleyi okudugumda konunun arastirmayi ispatlamak amaciyla bilincli olarak secildigi hissini uyandirdi bende cunku bir ornekle aciklamak gerekirse acaba mayoz bolunmeyi secselerdi elektrik konusu kadar ogrenciyi aktif olarak surece katabilirlermiydi?

      Sil
    2. Hocam makale nicel araştırma yöntemiyle çalışılmıştır.Nicel Araştırma Yönteminin en belirgin özelliklerinden biri genellemeye uygun olmasıdır.O yüzden diğer konularda da benzer sonuçlar cıkardı.

      Sil
  10. Betül hocam gibi bende ispat amaçlı araştirmanin yurutuldugunu dusunuyorum. Elektrik konusu 5,6,7 ve 8 lerde yani tüm ortaöğretimde var neden 6. Sinif secilmis belirtilmeliydi.Zeynep arkadasim 6 ve 7 lerin programinin cok hafif 8lerde programin cok agir oldugunu soylemis. 7.siniflarda bu gorusune katilmiyorum. 7lerde programi yetistirmek konusunda fen ve teknoloji ogretmenleri zorlaniyorlar o kadar yogun yani.Fatih hocaminda dedigi gibi ögretmene bilgi verilmistir deniyor zaten yapilandirmaci ogrenme yaklasimini bilen bir ogretmenle calisilmasi gerekmiyor muydu?

    1-Yapilandirmacilikta bilginin tekrari degil transferi soz konusudur denilmekte. Sarmal egitim ise yeri ve zamani geldikce konularin tekrar edilerek ögrenilmesini saglar. Bizim programlarimiz yapilandirmaci felsefeyi temel alir ve sarmaldir. Bu bir çelişki degil mi?

    2-Geleneksel siniflarda onceden belirlenmis bir ogretim programina sıkı sıkıya bir baglilik soz konusudur. Betül arkadasiminda dedigi gibi bizim programlarimiz bu acidan geleneksellikten ne kadar uzak?

    YanıtlaSil
  11. Benim babam senin babanı döver,bu makalede de durum aynı.Klasik yöntemin yapılandırmacılığa ezilmesidir.''Yapısalcı sınıflarda öğretim sürecinde öğrencilerin istekleri,
    ilgileri, ihtiyaçları ve çeşitli konularla ilgili soruları geniş yer tutar.''Bu cümledeki gibi süslü ve güzel sözlerle makale süslenmiş.
    1-Seçilen 6/A sınıfında hangi öğrencinin hangi isteği ve ilgisi ön plana alınmış mesela ?
    2-seçilen 6/A sınıfında yapılandırmacı hangi yöntem ve teknik uygulanmış ki başarı sağlanmış?
    yukarıdaki sorular gibi bir çok soru sorular sorulabilir ama hiçbirine yanıt alamıyoruz bu makalede.Anladığımız sadece şu yapılandırmacılık şöyle güzel böyle faydalı ama niçin sorusu sorulunca ; cevap yok,faydalı test sonuçları bunu gösteriyor denilerek geçiştirilemez .Makalenin bu gibi sınırlı yanları var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makalede 6.Sınıfların ilgi isteği değilde yapılandırmacı ve geleneksel modeli baz alan bir karşılaştırma yapılıyor.Yani sınıf önemli evet ama şekil zemin ilişkisinde şekil modeller oluyor.Şuna katılıyorum yapılandırmacı eğitim modelinin hep galip geldiği bir makale olmuş.

      Sil
  12. bu makale bizlerde evet iyiki yapılandırmacılık uygulanıyor dedirtmediğine göre sonuç olarak pekte makele olmanın kanıtlama ve savunma gibi özelliklerini taşımakta yeterli olmamıştır.Burdanda anlaşılıyor ki iyi bir makale yazmak için iyi bir araştırma yapmak , derinlemesine analiz etmek ,geniş örneklem seçmek ve tarafsız sonuçlar beklemek gereklidir

    YanıtlaSil
  13. Öğretmene farklı yaklaşımlarla konuyu ele alması sürecinde eşit süreler mi verilmiştir? Yapılandırılmacılıkla ilgili öğretmene bilgilendirme yapılması öğretmeni bu noktada farklı bir motivasyona itmiş olabilir mi? Uygulanan başarı testi hangi yaklaşıma uygun olarak hazırlandı? Karne notlarına bakmak ne kadar doğru çünkü karne notu oluşurken sadece yazılar hesaplanmıyor bir de 1. dönem sınıflara aynı öğrenmenmi girmiş, sınıf mevcutları eşit mi? Bunlar tam ifade edilmemiş

    YanıtlaSil
  14. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. Yapılandırmacı yaklaşımda bilginin yapılandırılmasında önbilgi, inançlar, önyargılar, dünya görüşü etkili olmaktan öte, belirleyicidir görüşü savunulmakta ve bireysel algılama, yorumlama ve yapılandırmaya güçlü bir anlam yüklenmektedir.

    Soru 1: Yapılandırmacı yaklaşımda içsel işleme süreçlerine önem verilirken dışsal etkilere yeterince önem verilmemesi doğru mu?

    Soru 2: Bireyin oluşturduğu zihinsel yapılar bilinebilir mi?

    YanıtlaSil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.